Rajongunk

Miért akarja Oroszország olyan kétségbe esetten megnyerni az Eurovíziót?

Tudósító: Klész Imre
Forrás: bbc.com

Oroszország a fogadóirodák kedvence az idei Eurovíziós Dalfesztiválon, aminek az az egyik oka, hogy a pénz nem akadálya annak, hogy nagy szakértelemmel állítsanak színpadra egy produkciót. Úgy tűnik, hogy az Eurovízió nemzeti üggyé vált, de vajon miért? Ezt a kérdést teszi fel a BBC újságírója, és kutatja rá a válaszokat.

Hét évvel ezelőtt, a svéd televízió egyik igazgatója, Svante Stockselius Moszkvában volt, és épp a döntő főpróbáját kísérte figyelemmel. Ez volt az első és egyetlen alkalom, amikor Moszkvában tartózkodott, miután Gyima Bilan megnyerte a versenyt 2008-ban a Believe című dallal Belgrádban.

– Egyszer csak hirtelen megőrültek az oroszok, és azt mondták, hogy Putyin úr, a miniszterelnökünk megérkezett! – emlékezik vissza Stockselius, az Eurovízió akkori igazgatója. – Meglepődtem hogy milyen alacsony, és emlékszem, olyan erős volt a kézfogása, mintha egy vasököllel fogtam volna kezet. Nagyon erős volt a kézfogása, és nagyon kíváncsiskodott a részletekről.

De miért keltette fel Oroszország erős emberének az érdeklődését az Eurovízió?

– Azt mondták, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál kiemelt fontosságú az országnak – mondja Stockselius. – Meg akart győződni arról is, hogy valóban olyan show készül-e, ami jól promótálja Oroszországot, ami meg tudja mutatni Európának, hogy ezt is meg tudják csinálni. Nagyon sok pénzt fektettek abba a show-ba.

– Amikor érkeztek a pontok, az azeri Farid Mammadov, a maximum 12 pontot nyerte el Oroszországtól. Amikor Azerbajdzsánon volt a sor, akkor az orosz Dina Garipova sokkoló nulla pontot kapott tőlük.

– 10 pontot elloptak tőlünk. Vagyis nem tőlünk, hanem a mi versenyzőnktől – kommentálta az esetet Szergej Lavrov orosz külügyminiszter, amikor három nappal később találkozott azeri kollégájával.

Az pedig különösen fájt a miniszternek, hogy a közönségszavazáson második helyet ért el az orosz versenyző az azerieknél. Nem különös, hogy a nemzeti zsűrik tagjainak más véleménye van mint a közönségnek, vagy politikai megfontolásokat tartalmaznak a pontszámok – mondta Daniel Gould tanár, aki feladta az állását azért, hogy profi fogadásokat kössön az Eurovízión. Ezeket a dolgokat kell figyelembe venni, amikor próbáljuk előrejelezni a későbbi győztest.

De a politika által inspirált szavazás nem volt szokványos eset az Eurovízión, legalábbis a Krím félsziget 2014-es orosz elfoglalásáig. Abban az évben a koppenhágai közönség a nemtetszését fejezte ki, amikor az orosz Tolmacsevij testvérek léptek a színpadra.

– Kifújolták ezeket a 17 éves lányokat – mondta Jon Ola Sand, a norvég tévé igazgatója, aki most az Eurovízióért felel. – Találkoztam velük a színfalak mögött, teljesen le voltak törve. Ez volt a legrosszabb dolog, amit eddig láttam. Nagyon sajnáltam ezeket a lányokat, hiszen ők nem csináltak semmi rosszat.

Emiatt tavaly mondott egy beszédet is, mielőtt az énekesek színpadra léptek volna.

– Beszéltünk a közönséggel. Elmondtuk nekik, hogy mindenki nagy szeretettel lett meghívva erre a helyre, ezért megkérünk mindenkit, hogy ne fújolják ki a művészeket.

A közönség ezt visszautasította, Oroszországot ismét kifújolták. És nem azért, mert túl rossz lett volna a dal, második helyezést ért el.

Vlagyimir Putyin már 16 éve van a hatalomban, és nyíltan kinyilatkozta, hogy szeretné visszaállítani Oroszország megítélését a világban. Ennek eredményekért a sportban is sokat tesznek, például az eddigi legdrágább Téli Olimpiai Játékokat rendezték meg Szocsiban 2014-ben. Ezután a második orosz eurovíziós győzelem került előtérbe, főleg a büszkeségük és az elmúlt két év fújolása miatt megcsorbult büszkeségük miatt is.

– Leszerződtettek minden eurovíziós “csúcsragadozót” a megfelelő területen, hogy dolgozzanak az orosz dalon. Két zeneszerző, az orosz Filip Kirkorov és a görög Dimitrisz Kontopoulosz is sok eurovíziós dalt írt már korábban – mondja Daniel Gould. – Leszerződtették a ciprusi Alex Panayi énektanárt, aki már több sikeres eurovíziós versenydalon dolgozott az előadókkal. Leszerződtették a legjobb svéd háttérvokálosokat is. Szóval minden embert megtaláltak a maga területén ahhoz, hogy megnyerjék az idei évet. Olyan kommentárok jelentek meg a BBC twitterén Szergej Lazarjev sikeres elődöntős szereplése után, hogy “Olimpiához méltó színpadra állítás”, “Az egész házat magukkal hozták Svédországba”. Lazarjev egy olimpiai hasonlattal nyilatkozott a BBC-nek.

– Oroszországnak ez egy nagyon komoly esemény, olyan mint az Olimpiai Játékok csak a zenében. Az orosz közönség imádja az Eurovíziót. Minden évben nagyon magas nézettséggel fut a műsor.

Európa szerte nagyon különböző megítélése van a versenynek. Christer Björkman svéd zenei producer szerint egy felmérés kimutatta, hogy a svédeknek a születésnapjuk a legfontosabb nap egy évben. Második helyen van a nyár közepe, harmadik helyen pedig a Melodifestivalen, ahol kiválasztják a svéd eurovíziós dalt. A karácsony csak a negyedik.

A briteknél az Eurovízió a vicckategóriba sorolható, 2009-ig Terry Wogan és onnantól kezdve Graham Norton nagyon élcelődő és célozgató kommetekkel látja el a műsor közvetítését.

Oroszország a 2014-es osztrák transzvesztita, Conchita Wurst által okozott morális sértése pedig totálisan ellentétes a svédek értékeivel.

Dr Karen Fricker, a kanadai of Brock Egyetemen az Eurovízió politikai vonatkozásait kutatja, azt mondja, hogy a britek hozzáállása az Eurovízióhoz jól tükrözi az Európához viszonyuló ambivalens kapcsolatát.

Szóval, Oroszország miért akar ennyire nyerni?

– Lehetne vitát nyitni arról, hogy mennyi ellentét van Oroszország és a világ között. Egy ilyen platform, ahol Oroszország bebizonyítja, hogy meg tudja mutatni Európát sokkal jobban, mint Európa önmagát – még ha nem is törődnek Európával – az egy nagyon erős gesztus politikai és kulturális értelemben.

Hozzászólások
Ugrás