Tegnap elkezdődtek a próbák a torinói Olimpiai Stadionban. A technikai próbákról van szó, de nem sikerült kipróbálni a színpadi technikát technikai problémák miatt. Szerencsére a koronavírus tesztek rendben lezajlottak a delegációknál.
Mindenesetre kezdjük a pletykaszüretet azzal a Reddit-en megjelenő információval, miszerint az idei Eurovízió kicsit követni fogja a Sanremoi Dalfesztivál hagyományait. A hírek szerint a fesztivál házigazdái be fogják hívni a színpadra az éppen aktuális versenyzőt, még a produkciót megelőző videós összeállítás, a „képeslap” előtt. Utána egy LEO nevű drón és 3D effektek segítségével indul el a kisfilm Olaszország különböző pontjainak bemutatásával, majd a fellépőnek egy azelőtt sosem látott videót kell megnéznie, miután LEO jelez egy fénysugárral, és valahogy kapcsolatba tudnak majd lépni a fellépők a drónnal ezek után.
A tegnapi nap nagy híre a színpadra épített központi díszletelem, több darabból álló mozgó nap meghibásodása volt, ami hasonlóan komoly probléma, mint 2006-ban, amikor az athéni Eurovízió színpadát körülölelő lépcsősorok egyike kettétört. Bár sokan viszont az 1991-es római Eurovíziót tartják minden idők legkatasztrofálisabb szervezésének.
Monika Liu, Lettország képviselője is szigorú egészségügyi szabályokat alkalmazva léphetett színpadra próbálni. Első próbálkozásra a fülmonitorja romlott el, nem hallotta magát, de be tudta fejezni a dalát. Ráadásul a technikusok Monikát hibáztatták, amiért nem tesztelte azt. A kameramozgásokkal és a fényekkel adódott még sok baj, és ez más delegációkat is érintett. A produkciók bemutatásának minden mozzanata már előre meg van tervezve, és mindenki próbálja ezekhez a tervekhez tartani magát. Két nappal a próbák előtt kiderült, hogy ez mégsem kivitelezhető, főleg a nap meghibásodása miatt. Ezért rohamtempóban át kellett tervezni a produkciókat. A litván delegáció művészeti igazgatója azt mondta, hogy több Eurovízión részt vett már, de sosem volt még ilyen bonyolult helyzetben. Monika viszont alapvetően optimista, bízik abban, hogy végül a tervek alapján sikerül majd felvenni a produkcióját.
Tegnap délelőtt a La Stampa írta meg, hogy a színpadi nap ívei meghibásodtak, ezért a RAI limitálta ennek a díszletelemnek a használatát. Érdekes, hogy a színpad már hetek óta kész, és a nap pont a héten csütörtökön mondott csütörtököt, azóta sem sikerült megjavítani. Ez okozta azt, hogy a delegációk produkciója a próbák alatt mégsem lehet olyan, mint ahogyan azt elképzelték. Emiatt az Oikotimes azzal vádolja az EBU-t, hogy ahelyett, hogy megjavították volna a színpadot, inkább azzal dicsekedtek, hogy milyen csodálatos a színpad a megjelenő vízi elemekkel és az 1700 bokorral/növénnyel a green room területén. Itt megemlítik, hogy a TikTok partnerség sem indult a legjobban, a videók sokat csúsztak, és a próbákról ígért 90 másodperces videók 25-40 másodpercesre lettek levágva. Ráadásul hiába ígérték, hogy a Måneskin fellép a nagy döntőn, ők épp Los Angelesben turnéznak, és valamiféle videó üzenetet fognak csak küldeni. (A Måneskin facebook oldala szerint a döntő napján, szombaton Prágában turnéznak, utána hétfőn pedig Budapesten.) És a meet & greet események, amikor az újságírók találkozhatnak a fellépőkkel ugyan megvan hirdetve, de az EBU blokkolta az előadók fizikai és online elérhetőségét – zárja tapasztalatait az Oikotimes. Mindenesetre van egy csütörtök előtti videó a napról, amikor még forgott.
(reddit.com, eurovoix.com, lrt.lt, eurovisionfun.com)
Frissítés 2022-05-01 14:50: A cikk elején volt szó az 1991-es Eurovíziót övező problémákról. 1991-ben Toto Cutugno győzelme révén Olaszországba, azon belül is Sanremo-ba tervezték az Eurovíziós Dalfesztivált. Viszont az éppen zajló az Öböl-háború fokozódó feszültségei miatt a biztonságosabbnak vélt római Cinecittà filmstúdióba helyezték át a helyszínt az utolsó pillanatban. Ez a döntés számos logisztikai és technikai bonyodalmat hozott magával: a díszleteket sebtében rakták össze, és egy hatalmas esőzés miatt a zenekar tagjai és a résztvevő delegációk nem tudtak időben a helyszíni próbákra érni. A görög versenyzőnél a zenekar szaxofonosa kifogyott a szuszból, a luxemburgi versenyző dalának vége felé jól hallhatóan elszakadt a gitár húrja, a svéd dal közben pedig elment a helyszíni hangosítás, bár ebből a zsűri és a tévénézők nem érzékeltek semmit. A két házigazda, Toto Cutugno és Gigliola Cinquetti nem érezték biztosnak az angol vagy francia nyelvtudásukat, ezért főleg olaszul konferáltak.
(eurosong-contest.fandom.com)