ESC Hungary

Napi Eurovízió 2016

Napi Eurovízió 2016: Svédország

Tudósító: Bogárdi Barbara
Forrás: eurovision.tv

Frans Jeppsson Wall 1998. december 19-én született egy dél-svédországi kisvárosban, Ystad-ban. A 17 éves énekes 2006-ban, a németországi foci vb idején robbant be a köztudatba, amikor megjelent a Zlatan Ibrahimović tiszteletére írt nagysikerű dala, a Who’s da man. Következő dala a 2006 karácsonyán kiadott Kul Med Jul, ami a svéd slágerlisták 24. helyéig jutott. Fransnak egyetlen albuma jelent meg, a Da Man, 2006-ban. 10 évesen újból a zenei toplisták élére került, akkor a Fotbollsfest-tel, amely az EB-n szereplő nemzeti focicsapat buzdítására íródott. Ezután egészen az idei svéd nemzeti válogató, a nagy népszerűségnek örvendő Melodifestivalen kezdetéig semmit sem lehetett róla hallani. Elmondása szerint ezalatt a hosszú idő alatt megpróbált normális életet élni és kicsit lelassítani, hogy megtalálja önmagát és eldöntse, hogy mivel akar foglalkozni a jövőben. Frans jelenleg iskolába jár, az éneklés mellett pedig dalokat ír. Édesapja, Mark Nigériában született nigériai anyától és brit apától, édesanyja pedig svéd, ezért az énekes folyékonyan beszél svédül és angolul is. Frans élete egy részét az Egyesült Királyságban töltötte, zeneiskolába is itt járt.

A Melodifastivalen-re az If I were sorry (Ha bánnám) című dallal nevezett, melynek megírásában ő is részt vett Fredrik Andersson, Michael Saxell és Oscar Fogelström társaságában. A dal óriási sikernek örvend, a megjelenése után azonnal a slágerlisták élére került Svédországban, de Európa több országában is nagyon kedvelt. Frans a Melodifestivalen történetének második legfiatalabb győztese, őt csak Carola Häggkvist tudta felülmúlni 1983-ban. A fiatal énekes sosem beszél a dala üzenetéről, mert szeretné, ha az emberek saját maguk értelmeznék azt. A dalban felsorolja mindazokat a dolgokat, amiket akkor tenne, ha bánná a szakítást: hegyeket mászna, addig úszna a víz alatt, amíg a tüdeje fel nem robban, tűzbe menne és ha lenne esélye ezeket újra megtenné, de legbelül tudja, hogy a lány számára ez csak egy ugyanolyan tánc, mint a többi.  Az én értelmezésemben az If I were sorry egy szerelmi történet végéről szól, amikor a csalódott fél túlteszi magát a szakításon és már nem bán semmit, mert rájön, hogy a volt partnere egy álruhába öltözött ördög. Amikor Frans jelentkezett a Melodifastivalen-re még egyáltalán nem gondolta azt, hogy nyerhet, sőt inkább csak egy vicces dolognak tartotta a megmérettetést. Szerinte a sikere leginkább a hiteles és magabiztos előadásának köszönhető, ez pedig amiatt van, hogy a dal nagyon Ő, teljesen magáénak érzi azt.

A Frans körüli felhajtás a Melodifestivalen idején napról napra nőtt, a sikernek viszont mindig van egy másik oldala is. Az énekes márciusban egy nagyon kellemetlen helyzetbe került, ekkor ugyanis plágiummal vádolták meg. Az If I were sorry többek szerint nagyon hasonlít Matt Simons 2014-es Catch&Release című dalára, ezért mindkét dalt közelebbről is megvizsgálták és megállapították, hogy bár tényleg van pár hasonlóság köztük, de végül Matt Simons lemezkiadója nem tett hivatalosan panaszt, így nem lett probléma az ügyből.

Személyes vélemény: aki ismer engem az tudja, hogy általában utálom a skandináv dalokat, legfőképp a svédek tucat pop dalaitól tudok falra mászni és én azt a cirkuszt sem tudom tolerálni, ami a Melfesten megy, így ez az a válogató, amit sosem követek figyelemmel. Na jó, ez így nem igaz, mert az utóbbi 1-2 évben a fogadóirodák kedvenceinek előadásait mindig megnéztem, de ennél jobban már nem mélyedtem bele ennek a műsornak a rejtelmeibe. Az idei mezőnyből 3 dalt ismertem: Frans, Oscar Zia és Molly Sandén dalait. Ezek közül az első kettő tetszett, így nagyon örültem Frans győzelmének. Eric Saade után ő az első svéd énekes, akinek tetszik a dala. Ez nagy szó nálam, szóval ha nekem tetszik egy svéd dal, akkor az tényleg csak jó lehet! Már korábban is említettem, hogy én az egyszerűséget szeretem, számomra a dal sokkal fontosabb, mint a show és engem mindenféle hiperszuperjó színpadkép nem tud levenni a lábamról, talán ezért is tetszett meg az If I were sorry. Úgy gondolom, hogy idén Frans az egyetlen, aki képes lesz megszorongatni Szergejt, valószínűleg kettejük közül fog majd kikerülni a győztes. Svédország idei dala nagyon egyszerű, mégis fülbemászó, könnyen megjegyezhető, rádióbarát, az előadásmód pedig természetes és nagyon hiteles, jól kivitelezett. Frans nagyon lazán és magabiztosan énekel, látszik, hogy képes teljesen azonosulni a dalával. A svédek nagyon okosak, hogy nem követik a tavaly jól bevált receptet és idén inkább egy egyszerű, de annál hatásosabb előadással próbálják megnyerni a nézők szavazatait. Az If I were sorry nagyon emlékeztet engem a Kedvesemre és úgy gondolom, hogy ha ByeAlex képes volt egy 10. helyet elcsípni Malmőben, akkor Frans-nak is simán kinéz egy Top 5. A középkorú nők, anyukák, nagymamák imádni fogják Frans mosolyát, kisfiús báját, aranyos angol kiejtését és mivel Svédország mindig kedvelt a zsűrinél így jó esélyt látok egy újabb győzelemre is. Pontszám: 9/10.

About Author

Comments
ESC Hungary

2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát!
Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2024

Lépj velünk kapcsolatba!

info[kukac]eschungary[pont]hu

A hobbi költségein kezd túlmutatni az ESC Hungary üzemeltetése, ezért kérünk téged, hogy az Eurovíziós szezon alatti zavartalan működés érdekében támogass minket!

Bővebben itt!

2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát! Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2024

To Top