Tudósító: Klész Imre
Forrás: ebu.ch – sorozatjunkie.hu
A világ legnagyobb, nem sporteseményhez köthető televíziós adását, vagyis az Eurovíziós Dalfesztivál 60. évadát majdnem 200 millió néző követte figyelemmel. Az Ausztria fővárosában, Bécsben rendezett három élő show-t 40 különböző országban összesen 197 millióan nézték, ami az előző évhez képest 2 millióval magasabb nézőszám.
A 40 ország tévés piacán a döntő átlagosan 39.6%-os közönség elérést (audience share), ami 6%-os növekedés az előző év döntőjéhez képest, ugyanezeken az adókon egy átlagos napon szintén főműsoridőben 16,4% szokott lenni.
„Végtelenül büszkék vagyunk arra, amit az Eurovíziós Dalfesztivál elért a 60 év alatt, és hogy ilyen jó szórakozást nyújtott majdnem 200 millió ember számára” – mondta Ingrid Deltenre, az EBU vezérigazgatója.
„Az EBU tag Österreichischer Rundfunk (ORF) közmédiával létrehozott együttműködés eredményeként megvalósult nézettségi adatok megmutatták, hogy a közműsor szolgáltató társaságok olyan magas minőségű szórakoztató műsorral tudnak szolgálni, amit megkövetel a közönségük. 60 év elmúltával az Eurovíziós Dalfesztiválnak még mindig megvan az ereje ahhoz, hogy egyesítse a világ nézőit minden korosztályban.”
A 15-24 éves korosztályban átlagosan 44,8%-ot ért el a show a vizsgált 40 országban, ami 8%-kal magasabb az előző évihez képest, és négyszer magasabb, mint ugyanezeken az adókon futó más főműsoridős műsorok (11,1%).
A házigazda Ausztria produkálta a legnagyobb közönségarányt, a majdnem négy órás műsorra 1,7 millió osztrák volt kíváncsi, a döntő napján a nézők 59,9%-a nézte a fesztivált. A legnagyobb közönség elérést (viewing share) Izland nyújtotta a 40 ország közül. Annak ellenére hogy kiestek az elődöntőn, a döntőt így is az éppen tévét nézők 95,5%-a választotta az Eurovíziót. A közönségelérésben a győztes Svédország a második lett, ott az épp tévézők 85,6%-a izgulta végig a hatodik svéd győzelem megszületését.
Ausztrália részvétele jelentősen megnövelte az ottani közönség nézőszámát: 5,7 millióan nézték az élő adásokat és a főműsoridős ismétléseket. Tavaly csak vendégfellépőként jelentkezett egy ausztrál énekes, idén a nézők száma 27%-kal volt magasabb a tavalyihoz képest.
Az EBU Executive Supervisora, Jon Ola Sand összefoglalta a bécsi produkciót: „Nagy szeretettel gratulálok az ORF-nek a 3 élő show elkészítéséért. Nagy élmény volt ilyen közvetlenül együtt dolgozni ezzel a csapattal, akik minden erejükkel azon fáradoztak, hogy különlegessé tegyék a 60. Eurovíziós Dalfesztivált. És most haladunk tovább, alapul véve ezt a nagyszerű rendezést, bizakodva állunk a jövő évi házigazda, a svéd SVT előtt.
A 60. Eurovízió döntőjét 20 EBU-tag rádióállomás is közvetítette.
A magyar számok:
Kedd első elődöntő – Duna Eurovíziós Dalfesztivál: 379e (10% SHR), 18-49: 162e (10,1% SHR)
Csütörtök második elődöntő – Duna Eurovíziós Dalfesztivál: 230e (6,3% SHR), 18-49: 96e (6,3% SHR)
Szombat döntő – Duna Eurovíziós Dalfesztivál: 614e (19,3% SHR), 18-49: 246e (17,6% SHR)
A sorozatjunkie.hu szerint az Eurovízió teljes nézettségben leverte a konkurenciát, de ezek az adatok így is jócskán elmaradnak a tavalyihoz képest: a döntő számai 2014-ben:
M1 Eurovíziós Dalfesztivál: 917e (27,4% SHR), 18-49: 398e (27% SHR)