ESC Hungary

Napi Eurovízió 2018

Napi Eurovízió 2018: Izrael

Izrael 1973-ban vett részt először az Eurovíziós Dalfesztiválon, az idei lesz a 41. versenyük. Eddig háromszor sikerült győzniük, az elmúlt 3 évben pedig sikeresen kvalifikálták magukat a döntőbe.

A korábbi évekhez hasonlóan ismét a HaKokhav HaBa L’Eurovizion (Rising Star) győztese utazhat a dalfesztiválra. A 25 éves Netta Barzilai fiatal kora ellenére már most rengeteg zenei tapasztalattal rendelkezik, mindemellett nagyon határozott és ambiciózus személyiség. Középiskolai tanulmányait kitűnő eredménnyel zárta, később pedig elektronikus zenetagozatra járt. 2012-ben egy fiatal zenészek számára megalakult tábor oktatója és segítője lett, majd 3 éven keresztül bárokban és esküvőkön énekelt. 2016-ban a “Running on the Sea” nevű színdarabban játszott, ezután pedig egy acapella projekt résztvevője lett. Netta az elmúlt két évben a Gaberband nevű formációval járta Izraelt, de többször megfordult már külföldön is. Ha nem a zenei pályát választotta volna, akkor ma pszichológusként vagy óvónőként keresné kenyerét. Netta különleges külseje mellé egy nagyon egyedi zenei stílus társul. Az egyedisége nemcsak a külsejében és a zenei stílusában keresendő, hanem az általa a színpadon használt különleges zenei eszközben, az úgynevezett looperben. A looper hangtechnikai szempontból egy hangfelvevő eszköz, ami megjegyzi a belejátszott zenei frázist és azt szándékunk szerint folyamatosan, illetve ritmikusan ismétli, ameddig csak akarjuk. Netta 18 éves korában fedezte fel a loopert, ekkor határozta el, hogy ő is vesz magának egyet, ezért pincérnek állt és addig spórolt, amíg sikerült megkeresnie rá a pénzt. A fiatal énekesnő úgy gondolja, hogy a különbség közte és a többi énekes között a looperben keresendő, mivel az énekesek többsége egyszerűen fél alkalmazni ezt az eszközt. Netta ma már két loopert is használ, az egyiket a háttérzene, a másikat a harmónia létrehozására. Az énekesnő fiatal kora nem volt zökkenőmentes. A félénk és túlságosan érzékeny kislány sosem volt túl népszerű a diáktársai körében, állandóan bántották, kirekesztették, ezért sokszor váltott iskolát. Netta több éven keresztül követte a különböző tehetségkutatókat, de sosem mert benevezni egyikre sem. Tavaly végül úgy döntött, hogy nem adja fel az álmát, így jelentkezett a Rising Starba, amit végül meg is nyert, így idén ő képviseli Izraelt az Eurovíziós Dalfesztiválon.

A “Toy” (Játék) 140 dal közül lett kiválasztva, szerzői az izraeli Stav Beger és Doron Medalie, utóbbi nevéhez fűződik a “Golden Boy” (2015) és a “Made of Stars” (2016) megalkotása is. Egy igazi fülbemászó popdalról van szó, közel-keleti hangzással. A dal akár egy feminista himnusz is lehetne, a dalszöveg középpontjában ugyanis a női egyenjogúság kérdése áll, egy egyszerű és közvetlen üzenettel a férfiak számára: “nem vagyok a játékod, hülye fiú”. A dal szorosan kötődik a 2017. októberében kirobbant #metoo mozgalomhoz, ami azokat az embereket, főként nőket képviseli, akik szexuális zaklatásban részesültek. A dal elején hallható hangok a gyávákat imitálják, azokat a személyeket, akik helytelenül viselkednek és játékként kezelnek másokat. Az ezután következő kotkodácsolós rész a rossz emberek emlékeztetése arra, hogy ideje visszavonulniuk.

Személyes vélemény: Az idei év legellentmondásosabb dalához érkeztünk. Ez az a dal, amit vagy utálnak vagy imádnak az emberek, ráadásul mivel még a fogadóirodáknál is első, így még többet beszélnek róla a rajongók. Netta külseje, személyisége, illetve a dal mondanivalója pedig csak hab a tortán… a csirkehangokról pedig ne is beszéljünk. Az biztos, hogy egy nagyon meghökkentő dalról van szó, én ennek ellenére nagyon szeretem, az idei mezőnyben ez volt az egyetlen, ami első hallásra bejött. Netta izraeli fellépése nem sikerült a legjobban, de mindig van hova fejlődni. Nagyon szeretném ha nyerne, de szerintem sajnos úgy fog járni, mint a tavalyi kedvencem, Francesco. A döntő valószínűleg idén is meglesz nekik, de ott nem várom őket a legjobbak közé. Pontszám: 10/10.

(eurovision.tv, wiwibloggs.com, esckaz.com)

Hozzászólások
Ugrás