Luxemburg, az ötszörös Eurovízió győztes mindössze 38-szor vett részt az Eurovízión. A legelső Eurovízió óta 1993-is egy kivétellel mindig neveztek dalt, majd jött 30 év kihagyás. Tavaly indítottak ismét versenyzőt, és ez idén sincs másként. Az 1972-es verseny annyira jól sikerült számukra – Vicky Leandrosnak köszönhetően az Après toi című dallal győztek, – hogy a következő évet is megnyerték Anne-Marie David Tu te reconnaîtras című örökzöldjével. 2022 végén a luxemburgi miniszterelnök tárgyalásokat kezdett az RTL-lel (Korábban CLT volt a luxemburgi közmédia neve aki dalt nevezett, 2024-től pedig – a vállalat európai terjeszkedését követve – az RTL csoport tagjaként az RTL Lëtzebuerg nevez versenyzőt) hogy ismét küldjenek dalt az Eurovízióra. Érdekesség, hogy a ma már RTL néven futó vállalat alapítója volt az Eurovíziót szervező EBU Európai Műsorszolgáltatók Szövetségének. És persze hogy is feledhetnénk el az 1965-ös Eurovíziós Dalfesztivált, ahol France Gall győzött a Poupée de cire, poupée de son (Viaszbaba, rongybaba) című dallal, amelynek még magyar verziója is született (Toldy Mária – Viaszbaba), idén viszont ez a dal inspirálta Luxemburg idei szerzeményét, hiszen Laura Thorn nyerte meg a nemzeti döntőt a La poupée monte le son (A baba feltekeri a hangerőt) című, az 1965-ös győztes dalra hajazó számával.
Laura tehetségét 5 évesen kezdte kibontakoztatni, a táncban találta meg az örömöt. 8 éves korától szolfézsórákat vett, megtanult zongorázni és csellón játszani. A mesterség iránti kielégíthetetlen szeretet hajtotta, és a fiatal zenész hamarosan kamaramuzsikát is felvett repertoárjába, valamint konzervatóriumi tanulmányainak eredményeként húros- és billentyűs hangszerek kottalektora, és karmesteri vizsgája is van! Ráadásul oktató lett belőle a konzervatóriumban, 4 nyelven beszél. Tavaly egy producer duó keresett énekest a legújabb dalukhoz, megtalálták Laurát, benevezték a Luxembourg Song Contest 2025 nemzeti döntőbe és immár Luxemburgot fogja képviselni ez a dal a bázeli Eurovízión.
Ha csak tökéletes babát látsz bennem, Aki mosolyog és hallgat, mikor akarod, Felejtsd el – nem vagyok a bábod. Így van, így van, A játékszered leáll. Ha azt hiszed, egy hím, mint te, irányít, Menj vissza anyuhoz, jobb, ha visszavonulsz, Különben én törlek széjjel.
Vigyázz magadra, vigyázz, Mert én fogom a gombot! Új működési útmutató, Mindent megteszek nélküled, Más a forgatókönyv,
Más kor jött el. Felhangosítom a hangom, Szóval ne játszd már
A hasbeszélőt. A baba felhangosít: Na na na na na na, Jól jegyezd meg a leckét.
Sajnos engem nem fogott meg a dal egyáltalán: eredetiség nincs benne, a dal témája és dallamvezetése miatt egy Junior Eurovízión jobban el tudtam volna képzelni. Az 1965-ös eredetinek a sodró húzása tette azt a dalt örökzölddé, a folytatás abszolút középmezőny számomra. A nemzeti döntő többi résztvevőjének sem volt valami izgalmas szerzeménye, de hát itt is igaz az állítás: a hozott anyagból (az aktuális pályázatokból) kell kiválasztani a lehető legjobbat. Szinte minden fellépőnél tetten érhető volt a hamiskás hangok jelenléte és a manapság divatos dalszerző táborok (zenei összeszerelő üzemek) hangulata. Egyetlen dal volt a felhozatalban, amiben számomra volt egy kis élet és jó ritmus, de a közönség az utolsó helyre sorolta, így a zsűri sem mondhatott mást, mint – utalva a dal címére – No Thank You (Rafa Ela adta elő). A fogadóirodák szerint 59% esélye van a döntőbe jutásra, ez a második elődöntő 9-10. helyét jelentheti a jelenlegi állás szerint. Talán az ország eurovíziós hagyományai miatti tisztelet okán Laura be „Na na na na na na”-zza magát a döntőbe.
About Author
