ESC Hungary

Blog

A zsűri amit nem kér, azt kikéri magának

Kicsit gyengébb felhozatalra válogatta össze a szerkesztői gárda A Dal 2018 első elődöntőjét, de a zsűrinek köszönhetően akadtak hajmeresztő pillanatok. Oké, hogy Both Miki a kulisszában próbálta elmagyarázni, hogy milyen nehéz lelkileg is a zsűrinek kritikával illetni az előadókat, de Frenreisz Károly gondolataira reagálva, van olyan vélemény, amit jobb ha az ember a kamerák előtt megtart magának, illetve jobb, ha bizonyos dolgokat eltűrnek. Igaz, hogy sok rajongó ilyenkor nagyon el tudja ragadtatni magát, sokszor tényleg igaztalanul, de minden zeneszerző munkáját atomjaira bontva elemezni és kritizálni… nos ez sem teljesen fontos szempont az Eurovízión. Na de lássuk Kaszner Nikolett képeit az első elődöntőről!

Ham Ko ham. (C) MTVA Kaszner Nikolett

A Ham Ko Ham kicsit felturbózta a dalszöveget egy kis lovári szöveggel, de semmi több nem történt. A zsűri kérte hogy legyen néhány cigány sor is a szövegben, de pont ugyanannyi pontot osztott ki, mint az előválogatóban, a közönség pedig jobban aktivizálta magát negatív irányba, mivel az alkalmazással több nézőnek jött meg a kedve a zsűris pontok kiosztására.

Biga. (C) MTVA Kaszner Nikolett

Biga lett a forduló legnagyobb nyertese, mert a zsűri taktikázásának köszönhetően mégis Ő lett az, aki automatikusan döntőbe jutott Leanderék helyett csak azért, hogy Gulyás Roland kiessen. Jó kis dal ez, semmi kétség, a fotósnak szerencsére sikerült elkapnia a lufiesőt is. A televíziós zsűri ugyanazokat a pontokat adta most is, a közönség most gyengébbre értékelte az alkalmazás szavazása miatt. Gratulálok a tovább jutáshoz!

Sativus. (C) MTVA Kaszner Nikolett

A SativuS az ígéretéhez képest alig változtatott valamit. A fellépőruhát cserélték le, elegánsabbak voltak, talán több hangszert vetettek be, de sem a dalszöveget nem csiszolták, sem az énekteljesítményt nem fejlesztették. Kicsit vérszegény lett. Ennek ellenére biztosan remek hangulatban telhetnek koncertjeik, szívesen elmegyek majd egyre. Schell Judit gondolatmenete, hogy amikor elindul a dal akkor esik szét… ha már ilyeneket mond, akkor ezt érdemes lett volna kibontani. De Both Miki hosszas dalszöveg-értelmezése… szerintem ehhez egy külön műsort kellene létre hozni, és akiket érdekel a műelemzés, azok megnézhetnék ott. A közönségpontok most kicsit büntettek.

Itt álljunk meg egy kicsit: Rátonyi Kriszta ezen az elődöntőn nézett ki eddig a legjobban a 2018-as évadban.

Milyen érdekes, hogy Knoll Gabiról nem készült publikus sajtófotó. Nem is csoda, hiszen a hajtogatott műbikához, a ledgrafikás diszkógömbhöz, az esőkabáthoz és a járókerethez két sztripper is párosult. Gabi mintha tényleg jobb lett volna, de ehhez a típusú dalhoz lágyabb hangú énekeső illene szerintem. Számomra rejtély az elődöntőbe jutása, de hát vannak még csodák. A zsűri továbbra is hozza a tanárias kritikáit. Tényleg, mintha egy tehetséggondozó show lenne.

Maszkura és a Tücsökraj. (C) MTVA Kaszner Nikolett

Viszont úgy tűnik, hogy néhányan kimondottan örülnek a zsűri kritikájának, például Bíró Maszkura Szabolcs, a produkció előtti kisfilm alapján. Az idei dala sokkal emészthetőbb, mint két éve a Kinek sírjam. Kellemes kis dal, de ezzel nem fogunk Eurovíziót nyerni. Schell Judit hosszasan kommentál akkor is, amikor nem erre adnak neki szót. A közönség most is büntetett, a zsűri pedig következetesen adja a válogatóbeli pontokat, ami teljesen korrekt.

Süle Zsolt. (C) MTVA Kaszner Nikolett

Süle Zsolt ismét elhozta a kis keringőjét egy kis Cseh Tamás beütéssel. A maga nemében szépen megkomponált dal. A fellógatott hullahopp karikán vonagló táncos teljesen fölösleges, milyen érdekes, hogy a zsűri most sem szólta meg ezért. Várhatóan a döntőben is pont ugyanezt fogjuk kapni. Persze érthető: a zsűri nem kért változtatást. Amúgy is, ha egy zeneszerző dalába belekötnek mert rosszul lett megírva/kitalálva, és a zsűri azt merészeli kérni, hogy ezt meg azt kell még belerakni, itt és ott kell csiszolni, akkor már régen rossz, hogy egyáltalán beválogatták a dalt a legjobb harmincba. Miki és Karesz eggyel jobb pontot adott neki, ki tudja miért, nem volt sem jobb és sem rosszabb, mint korábban.

Gulyás Roland. (C) MTVA Kaszner Nikolett

Gulyás Roland egész jó volt ezen az estén. A kameratrükkök ugyanazok voltak, a játék a fényekkel szintúgy, a gyors de statikus kameraváltások megadták a produkció érdekességét, Roland sokat mosolygott ezúttal. Ebben a produkcióban volt a legtöbb ötlet és munka. A dal nem egy világmegváltó himnusz, de talán pont az egyszerűségében rejlik a zsenialitása. Viszont csak a produkcióval együtt működik jól ez a dal. Karesz “nem köti le a figyelmem” fejtegetése arra utalhatott, hogy a produkciója közben rajzolt a papírjára, megnézte hogy mennyi az idő, vagy elgondolkodott, hogy hogyan fog hazajutni. Jó hírem van a számára: Az Eurovízión még ha unalmas is egy dal, csak maximum 3 percig tarthat. Misi pedig a külsőségeket emelte ki (sokat foglalkozik magával Roland), de miért ez a legfontosabb szempont egy produkció értékelésében… Karesz legalább értékelte plusz egy ponttal a fejlődést, a közönség pedig mínusz egyet húzott be.

Dánielfy Gergely. (C) MTVA Kaszner Nikolett

Dánielfy Gergely ismét egy megható produkciót hozott a színpadra. Az Eurovízió szakújságírói nagyon allergiásak szoktak lenni arra, hogy ha az előadó nem az éppen aktuális kamerába néz, hanem pont csak egyre, amit kiraktak középre. Ezen talán lehetne javítani. Egy ilyen dal azért valljuk be, hogy jutalom minden előadónak, hiszen ez a dal egymagában betölti a színpadot, már csak az előadó átélése kell hozzá. Szerencsésen talált egymásra a dal és az előadója. Jól áll Gergelynek. Ezt a Salvador koppintást én sem értem: A portugál győztes előtt is volt élet, akkor vajon milyen cimkét ragasztottak volna erre a dalra? Judit sokat beszél. Karesz és Miki fentebb pontozott, a többiek a múltkorit adták. Gergelynek nagy elismerés, hogy ő lett az év felfedezettje. Innen már csak felfelé vezet az út.

Leander Kills. (C) MTVA Kaszner Nikolett

És végül a Leander Kills.

Leanderék mai produkciója zseniális volt, Leander megmutatta ismét azt az oldalát is, amikor a zongora előtt ül. Majd utána jön a nagy pofon az eredeti hangszereléssel, nekem iszonyat bejött ez! Az est meglepetése!

Bárcsak nem szólalt volna meg egyetlen ítész sem. A zsűri totálisan a saját skatulyájába záródott. Karesznek ajánlom, hogy ismerje meg Leander sokrétű munkásságát (ha már szeret ő is szőrszálat hasogatni), és örüljön neki, hogy ebből behoztak most egy újabb szeletet. A Szomorú vasárnap feldolgozása ehhez hasonlít, Keresztes Ildikó énekelte el a Nem akarok többé játszani című Leander szerzeményt, amit lehet metálként is előadni, de A Dal 2013-ban máshogy volt hangszerelve. Csak kettő példa a sok közül. Judit pedig ne beszéljen a nézők nevében. Misi, Judit és Karesz elkönyvelte Leanderéket metálzenekarnak, ha nem kér a zsűri bele hegedűt, akkor ne rakjanak, mert különben bünti lesz. Miki legalább következetes volt, és a közönség is a pontszámok alakulásában. Leanderék szeretnek kísérletezgetni, ez a korábbi dalos szerepléseikben már kiderült, hogy kipróbálnak újabb és újabb dolgokat. Most az volt az érzésem, mint a The Kiralys produkciója 2012-ben, amikor a zsűrinek nem esett le az Alíz csodaországban téma a produkcióban, ezért le kellett butítani a produkciót a döntőre. Akkoriban az MTVA jobban beengedte a rajongókat a nézőtérre, mi nagyon élveztük azt a produkciót, a meglepettségben, és a nagy klasszikus ilyen fajta feldolgozásában nagyon elmerültünk, nagyon nevettünk, igazán szórakoztató volt. A zsűri pedig akkor is ment a fafejűség felé. Sajnos.

Kriszta és Freddie. (c) MTVA Kaszner Nikolett

Freddie és Kriszta szerintem nagyon jól működik. A tavalyi Eurovíziós közvetítés hölgyeményes katasztrófáját már el is felejtettük volna, ha most nem emlegetem. Kriszta pofi, Freddie pedig nagyon illedelmes, tisztelettudó, és segítőkészség látszik rajta, egyikük sem bújuk bele a papírjaiba, szépen felkészültek. Bár várom még a személyes benyomásaimat is a stúdióból, erre talán hamarosan sor fog kerülni.

Forró Bence és Pflum Orsi tökjól vezeti a verseny utáni beszélgetős műsort, nagyon szerethető figurák, telitalálat volt ez a páros kiválasztása. Orsinak már sokszor elmondtam, hogy van eurovíziós tapasztalata 2008-ból, át tudja élni a helyzetet. Bencének pedig a SportKlub messzi távolából már én sem tudok segíteni abban, hogy ne menjen el a mixe.

Nagyon várom a második elődöntőt, nagyon kíváncsi vagyok, hogy abból a választékból Horváth Tamás vagy az AWS fogja-e nyerni a fordulót. Mindenesetre botrányos lenne, ha ezt a két produkciót nem tolná be a legjobb négybe a zsűri. Remélem ez a félelmem nem fog beigazolódni, és Hosszú időkre elfelejthetjük a zsűri efféle taktikázását.

Hozzászólások
Ugrás