ESC Hungary

Blog

Blog: Eurovízió amerikai stílusban

Ez egy igazán különleges alkalom: az Eurovízió szellemisége átrepült ezúttal nem az Indiai-óceán felett Ausztrália felé, hanem az Atlanti-óceánon Észak-Amerikába, és egy komplett, amerikai ízű dalfesztiválban öltött testet. Egészen pontosan a Los Angeles melletti Universal Cityben, ami gyakorlatilag egy város méretű filmgyár és vidámpark is egyben. Nem fogok spoilerezni, szerintem érdemes mindenkinek megnézni, viszont jó, ha valamennyire nyitottak is vagyunk, okuljunk azokból az érzésekből, amiket annak idején a Fire Saga mozi váltott ki, amikor sokan dühösen kérték számon az Eurovízió szabályait (köztük én is, első alkalommal. Azóta már nagyon sokszor láttam!).
Az Amerikai Dalfesztivál nagyon amerikai lett. Az Eurovízió szabályai kicsit át lettek szabva (részletek a módosításokról és egyezőségekről itt). Olyan az érzésem, mintha az Eurovízió elődöntőit összegyúrták volna a nemzeti döntőkkel, a sok forduló miatt pedig egy komplett Netflix-szerű valóságshow évadot kapunk eredményül. Annyiban reality, hogy a dalok előtt bemutatkozó kisfilmeket láthatunk az előadókról.

Az ASC első fordulójának rajtsorrendje. Következik: Arkansas képviselője.


Nagy különbség, hogy ezen a színpadon tömegek versenyeznek, szerintem úgy, mint egy tehetségkutató show műsorban, valószínűleg itt is van a showhoz egy állandó tánckar, aki grandiózusabbá teszi a produkciókat.
Itt jöhet elő az Eurovízió rajongónak az első keserű pirula, hiszen nincs szigorúan szabályozva a színpadon lévők száma (bár igaz, hogy csak a konkrét versenyzőkre vonatkozik a hat fős létszám korlát, ami nem egyezik meg a produkcióban résztvevők létszámával). Kíváncsi vagyok, hogy Christer Björkman mikor fogja javasolni a tánckart a Junior Eurovízióba.
Azért van hasonlóság is, sőt szigorúbb szabály: itt a dalok hossza 2:45 lehet. Amerikai szokás, hogy rengeteg a reklám. Nos, szinte minden fellépő után van reklám.
A bemutatkozó kisfilmeket azért is érdemes nézni, mert minden fellépő a bemutatkozásán túl bemutatják az államukat, a szokásaikat, a kultúrájukat is. Az amerikai kultúrába én eddig Gombos Edina YouTube csatornáján keresztül csöppentem bele, de most ez a fesztivál is egy jó adalék hozzá.
A színpad szerintem az Eurovízióhoz képest kisebb, különleges dizájnja nincs, viszont hatalmas ledfalak és rengeteg reflektor adja meg a produkciók alaphangulatát, így végeredményben lenyűgöző a színpad. Ráadásul a ledfal szétnyitható, hátulról felbukkanhat a szólista a háta mögötti fényárból, vagy letipeghet egy magas lépcsősorról is, de egy kórus is lelepleződhet.
A forduló félidejében a két műsorvezető, Kelly Clarkson és Snoop Dogg kiemeli az eddigi produkciók közül a legemlékezetesebb pillanatokat. Utána pedig a többszörös platinalemezes Michael Bolton következik, akinek a produkciója egy igazi Eurovíziós power ballad, egyedül áll a színpadon, magas hangokkal operáló dalt énekel egy gyönyörű világról. A korábban említett, Gombos Edina-féle Itt van Amerika! YouTube csatornán megtanultam, hogy az Egyesült Államokban minden nagyobb és édesebb. Az élelmiszerek, azok kiszerelései a boltokban, satöbbi. Michael Bolton produkciójának fináléjában megjelenik végül a tömeges kórus, szóval mégis nagyobb, édesebb és amerikai lett az egész produkció. Iowából Alisabeth Von Presley produkciója pedig egészen Eurovízió-kompatibilis: csak! 5-en vannak a színpadon, a vokál pedig vagy bújtatva van, vagy előre felvett.
Nagyon tetszik, hogy a produkciók után, és néha előtte is bevágják pár pillanatra az épp tévé előtt szurkolókat a különböző államokból, kábé úgy, mint a 2010-es Eurovízión.
Nem vagyok nagy Amerika szakértő, de bízom benne, hogy ez a fesztivál úgy tudja majd összehozni és felvidítani az embereket, mint annak idején, amikor az Eurovízió születésekor Marcel Bezençon és EBU-s csapata próbált erre kísérletet tenni. Igaz, most nem egy világháború után vagyunk, mint az Eurovízió születésekor, de Covid hullámok közepette, és az őrületes amerikai belpolitikai események után talán ki tudja zökkenteni az embereket a mindennapjaikból.
A variety.com tudósítása szerint az NBC-n debütáló Amerikai Dalfesztivál ellenfele az ABC-n induló American Idol volt, ahol utóbbi lenyomta a fesztivált a 18-49 éves korosztályban, 0.5% kontra 0.7% ratinggal, ami 2.892 millió nézőt jelent 5.146 nézővel szemben. Ezt előrejelzéssel számolták ki: Az időzónák miatt csúsztatott időpontban adják a showt az Egyesült Államok különböző pontjain, ezért a hivatalos nézettségi adatok valamikor szerdán jelennek meg. A 20 és 22 óra között vizsgált idősávban a negyedik legnézettebb műsor volt az Amerikai Dalfesztivál. Hétfőn az ABC és a FOX csatorna holtversenyben lett az első a nézettségi versenyben, a CBS a harmadik, az NBC a negyedik.

Nem hivatalos link az Amerikai Dalfesztivál első fordulójához (amíg meg nem szűnik): Vkontakte (8:50-től kezdődik a show, előtte bemutatkozó kisfilmeket láthatunk)

Blog: Eurovízió amerikai stílusban
Comments
2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát!

Archívum

Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2021

To Top
%d bloggers like this: