ESC Hungary

A Dal 2019

Petruska újabb közleményt adott ki, egy másik szakértő is megszólalt

Petruska, A Dal 2019 kizárt versenyzője ismét közleményt adott ki, miután Victor Máté szakértő is megszólalt az üggyel kapcsolatban. A teljes bejegyzést változtatás nélkül közöljük!

ÚJABB KÖZLEMÉNY ÉS SZAKVÉLEMÉNY

Szeretném megköszönni a rengeteg együttérző és támogató üzenetet, hozzászólást, amit Tőletek kaptam! Hálás vagyok a zenész szakmának, hogy példátlan módon fogott össze a védelmemben, a rengeteg embernek, aki tovább osztotta a hétfői közleményemet, és természetesen mindnyájatoknak, hogy írtatok az érzéseitekről. Ebből tudok most táplálkozni, ez erősít meg abban, hogy a múltban érdemes volt annyi energiát belefektetni a munkámba, és ebből nyerem a folytatáshoz szükséges erőt.

Törékeny napok ezek. Nehéz akár az utcánk végében lévő kisboltig is elmennem egy ilyen bélyeggel magamon. Mint korábbi közleményemben is említettem, a szerzői jogi ismereteim alapján nem értek egyet a műsor által közölt álláspont tartalmával és minőségével. Ezért arra gondoltam, újabb szakmai ellenőrzés alá vetem a ’Help Me Out of Here’ és a ’White Sky’ című dalok feltételezett kapcsolatát. A szakmabeli barátaim javaslatára Victor Máté művész urat kértük fel az elemzésre, nem utolsó sorban azért, mert az elmúlt években az MTVA számára ő véleményezte A Dalba beküldött plágium-gyanús szerzeményeket. Ha valaki nem ismerné, Victor Máté az egyik legnagyobb zenei szaktekintély Magyarországon, Erkel Ferenc- és Artisjus-díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztével kitüntetett zeneszerző, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda volt elnöke. Az alábbiakban olvasható az álláspontja:


Alternatív szakvélemény
(Petruska kizárása A Dal 2019-ből)

Bár nem kísértem figyelemmel A Dal 2019 eseményeit, a Lángoló gitárok cikke felkeltette érdeklődésemet. Megvallom, személyes oka is volt ennek, hiszen Petruska András pályáját évek óta rokonszenvvel követem, s a cikkben olvasható szakvélemény elég felszínesnek hatott ahhoz, hogy ne érezzek kényszert magam is utána járni ennek a plágiumnak. Ezt olvastam a szakvéleményben:

“A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here című dal plágiumnak minősíthető.”

A szakvélemény bizonyos paraméterek felsorolásával indul, amelyekről egy csokorba foglalva megállapítja az egyezőséget. Kezdi a hangnemmel (A-dúr), majd folytatja a tempóval. Azon kissé elmosolyodtam, hogy a hangnem és tempó egyezését egyáltalán szóba hozza. Ezeknek a plágiumhoz semmi köze. Különösen a pop- és tánczene vidékén. Ilyen egyezés ezerszámra van. De – ha már Zeneakadémia – a klasszikus zeneirodalom is tele van azonos tempójú menüettel, azonos hangnemben. Tehát ezt kár is vizsgálni. (Lopni egyébként lehet akár transzponálva is! Vagy más tempóban!)

A hangszerelés karaktere valóban nagyon hasonló. De csak a karaktere! A legfeltűnőbb hasonlóság, hogy mindkét dalnak jellegzetes hangszerelési eszköze a bevezetőben bemutatott, majd az ének alatt folytatólagosan zakatoló triolás gitár-figuráció kíséret. Ez a hangszerelési megoldás önmagában nem különleges, nem tekinthető egyedi szerzői leleménynek. Bárki bárhol alkalmazhatja. Esetünkben viszont – amikor plágiumot bizonyítunk – azon már el kellene időzni kissé, hogy e kísérő figurációkat összehasonlítva, találunk-e azonosságot? Hát azon túl, hogy triolás mozgásban vannak és gitár játssza őket, teljesen más a belső elrendezésük. Más a belső ritmusuk, máshogy helyezkednek el bennük a ki-kihagyások, vagyis szünetek. (Például a Vampire Weekend gitárosa szünettel kezd minden figurát, Petruska hangsúlyra indít.) De ami a legfontosabb: nagyon különböző hangokkal operál a két dal gitár kísérete. A Vampire Weekend minden adott harmóniára két-két hang váltakozását használja, Petruska teljes harmóniai bontásokat játszik. Le kellett volna írni egymás fölé a kettőt, és hamar kiderült volna, hogy egyáltalán nem egyeznek.

A szakvélemény állítása, mi szerint a “harmónia struktúrája” is megegyező, nekem kissé ködös. Világosabb volna, ha nem a harmónia struktúrája, hanem a konkrét harmóniasor lenne beazonosítva. A struktúra ugyanis mindenkié. Plagizálni csak a konkrét akkordmenetet lehet.
A Vampire Weekend dala lényegében az 1. fok – 4. fok – 5. fok harmóniasort alkalmazza mindvégig. Mégpedig úgy, hogy a kétütemnyi harmónia-körökben az első ütem első felében az 1. fok, második felében a 4. fok szól. A második ütem pedig végig az 5. foké. És ettől soha a dal során nem tér el. Ez a három akkord amúgy minden összhangzattan könyv első leckéje. Abszolút közkincs, amit nem lehet plagizálni.
Ezzel szemben Petruska kétütemnyi harmónia-köreiben az első ütem végig az 1. foké, a 4. fok csak a második ütem első felében érkezik el, majd utána Petruska – akkordfordítás segítségével – visszafordul és rövid 1. és 2. fokokkal gyorsan visszaereszkedik az 1. fokra. Az 5. fok Petruska verzéiben elő sem fordul. Refrénjében is csak a negyedik és nyolcadik ütemben találkozhatunk ezzel az akkorddal, illetve a “bridge”-nek nevezett rész utolsó két ütemében. Tehát az alkalmazott harmóniák nem egyeznek és nem azonosak!

Ebből következően természetesen a basszusmenet sem hasonló. Az, hogy az 1. fok után a következő hang 4. fok, az talán még nem tekinthető lopásnak. Főleg, hogy onnan már Petruska az ellenkező irányba lép. Tehát az, hogy a “jellemző basszusmenet” egyezik és azonos, tényszerűen nem igaz.

A “dallamkezelés” kifejezés megint csak tudóskodó ködösítés. Nincs semmi konkrét tartalma. Talán dallamvezetésre gondolt a szakértő. Akárhogy is, esetünkben a kérdés, hogy egy dallam azonos hangok azonos irányú mozgásából áll-e, vagy sem. Ezt kellene megállapítani. Nos, a két verzét egymás fölé helyezve két ponton fedeztem fel némi fedést. A 3. és 7. ütem második felében mindkét dalban előfordul egy ereszkedő skálatöredék (szolmizálva: fá-mi-re-do). Ennyi. Egyébként az A-dúr skála hangkészletét halljuk, mindkét dalban nyolcados lüktetésben, de meglehetősen eltérő elrendezésben.

Ami az egyetlen – számomra is – kétséges rész, az a refrén első üteme. A Vampire Weekend dallama itt – negyed szünet után – egy két hangból álló motívummal indít, minek nincs szövege, csak valami Ah! vagy Uh!. Tulajdonképpen egy kurjantás. Ezt az énekes – továbbra is szöveg nélkül – triolás melizmatikus kanyarokkal vezeti vissza az alaphangra. Ez hangzik el négyszer (csak a “kurjantás” már nem ismétlődik). Petruska is szöveg nélkül indítja a refrént. (Nála is Uh!) De ő egy oktáv lépéssel ugrik fel ugyanarra a két hangra, majd onnan szinkópált tartott hangokkal lépked le az alsó kvinthangra. És erre szöveges sorral válaszol. Ha egymás fölé írom a két refrént, valóban a legkarakteresebb két hang, épp a refrén indító motivuma fedi egymást. A többi már nem. De ez az egyetlen pillanat felkeltheti bennünk az egyezés érzését. Erre írhatta a szakértő, hogy a Vampire Weekend-dal refrénje visszaköszön a Petruska-dalban.

Hogy a paraméterek “túl nagy számban” megegyeznének, egyáltalán nem igaz! A karakter és hangulat valóban hasonló, de a felhasznált zenei eszközök túl nagy számban térnek el egymástól ahhoz, hogy meggyőződéssel állítsam: nincs szó plágiumról.

Victor Máté
2019. febr. 20.


Köszönöm Victor Máté művész úr részletes elemzését.

(Petruska Facebook oldala)

Hozzászólások
Ugrás
%d blogger ezt szereti: