ESC Hungary

Blog

A Nagy Eurovíziós kérdőív eredményeinek elemzése [2. rész]

A 2018 év végi kérdőív elemzésünk 2., egyben utolsó részét olvashatjátok el ebben a cikkben. Kíváncsiak voltunk a Dal, valamint az Eurovízióval kapcsolatos nézési szokásaitokra, valamint, hogy milyen véleménnyel vagyok az ESC Hungary munkájáról.

Rendezvénylátogatási és műsornézési szokások

A Dal

Voltál már a Dal adásain?

A kitöltők többsége (51%) nem volt és nem is szeretne menni a Dal adásaira, 43% nem volt még, de szívesen menne. Mindössze minden 20. kitöltő volt már a Dal valamelyik élő adásán a Kunigunda útján. Nem meglepő módon nagyobb arányban válaszolták azt, hogy nem is szeretnének menni, akik egysíkúnak és unalmasnak találták az előadókat és dalaikat, valamint a zsűrit is. Az utóbbi évek egyre szigorúbb főpróba és az élő adásba való bejutása miatt nem is csoda, hogy alig akadtak az ESC Hungary rajongói között olyanok, akik el is tudtak menni.
A Dal adáslátogatások kapcsán felmerült a kérdés, hogy amennyiben voltatok, az mikor volt. Összeségében 13 kitöltő, azaz alig 5% volt már ott a magyar nemzeti döntőt. 2012-ben, 2014-ben és 2017-ben is 5-5 rajongó volt a válaszadók közül – a többi évben is mindig volt legalább 3 fő, aki megjelölte, hogy jelen volt az MTVA székházában.

Hogyan szoktad nézni a Dal adásait?
Hol szoktad/szoktátok nézni a Dal adásait?

Feltettük azt a kérdést is, hogy hogyan is szoktátok nézni a Dal adásait, feltéve, hogy nem a stúdióból. A válaszadók 44%-a a családjával szokta nézni, 28% egyedül nézi és azt időt csak a képernyő nézésével tölti. Közel minden 5. kitöltő egyedül nézi és közben másokkal chatel a produkciókról, a zsűri csípős kritikáiról vagy éppen adott pontjairól. A legkevesebb jeltölték azt, hogy baráti társasággal szokták nézni – ezt csak 10 emberből 1 jelölte meg.
Ha már a dal nézési szokásait vizsgáltuk nem csak a hogyan, hanem a hol kérdésre is kerestük a választ. Kiugró arányban (96%) jelöltétek azt, hogy otthonról nézitek és mindössze néhányan pipáltátok azt, hogy házibuliban vagy éppen zártkörű helyen nézitek. Igen, itthon még nincs olyan erős kultúrája a közös nézésnek, mint például a svédeknél.

Eurovíziós Dalverseny

Voltál már az Eurovíziós Dalfesztiválon?

Nagyon érdekes volt észrevenni, hogy a nagy verseny kapcsán nagyobb arányban jelöltétek, hogy voltatok már ott (8%). Az Eurovíziós Dalverseny kapcsán sokkal nagyobb a vágyódás a verseny helyszínének meglátogatása iránt: 72%-a a kitöltőknek még nem volt, de szeretne elmenni és mindössze minden 5. kitöltő jelölte, hogy ő inkább a jövőben is kihagyná a lehetőséget.
Tudni szerettük volna, hogy melyik években voltak kint a nagy eseményen az Igennel válaszolók. Legtöbben a 2015-ös bécsi versengést és a 2018-as lisszabonit jelölték. 4-4 fő volt 2008-ban Belgrádban, 2016-ban Stockholmban és 2017-ben Kijevben. Ez összesen 15 kitöltőt jelentett, akik között többen voltak olyanok, akik több, mint 1 versenyen voltak kint.

Hogyan szoktad nézni az Eurovíziós Dalfesztivált?
Hol szoktad/szoktátok nézni az Eurovíziót?

A nemzetközi megmérettetés nézési szokásaival kapcsolatban nagyjából hasonló arányok születtek, mint a Dal esetében. Ami mégis kicsit más, az az hogy 10-ből átlagosan 2-en jelölték, hogy baráti társasággal szokták nézni (az egyedül nézők hátrányára). A „hol” tekintetében is megfigyelhető némi változás: szó se róla, 85% ezt is otthonról nézi, viszont 13% házibulit vagy egyéb zártkörű helyet jelölt meg, mint a nézés helye.

Minden évben követed az Eurovíziót?

A kitöltők 96% minden évben követi az Eurovíziót, ezen belül 89% az elődöntőket és a döntőket is, 3% csak a döntőt és további 4% csak a magyar versenyzős elődöntőt. 4% tart időnként egy kis szünetet két verseny között.

Így rajongunk!

ESC Hungary

Az ESC Hungary alapvetően egy rajongói hírportál, így az olvasók jelenléte határozza meg az oldal jövőjét is. Feltettük a kérdést, hogy vajon milyen gyakran jártok az oldalra cikkeket olvasni, rajongani és meg is kaptuk a választ! Naponta 16%-otok jár az oldalra, heti szinten 46%, havonta vagy ritkábban pedig 38%. Ez a kérdés talán lehetett volna picit pontosabb, ha úgy tesszük fel, hogy milyen gyakran olvastok cikkeket a nemzeti döntők időszakában (január-március), illetve a verseny körüli hónapokban (április-május) – így talán árnyaltabb lett volna a válasz is.

Milyen csatornákon keresztül követed az ESC Hungary-t?
Milyen csatornákon keresztül kommenteled az ESC Hungary híreit?

Az ESC Hungary-t a weboldalon kívül meg lehet találni a Facebookon, illetve az Instagramon és Twitteren is. Furdalt a kíváncsiság, hogy hol követitek az eseményeket – a többség a weboldalt és a Facebook-oldalt követi és mindössze alig 20% figyeli az Instagram/Twitter eseményeket. Hozzátartozik a valósághoz, hogy ugyanilyen arányban jelölték meg (~20%), hogy nem tudtatok arról, hogy ezeken a felületeken is aktív az ESC Hungary.

Az aktivitás szempontjából a kommentelési szokásokat is felmértük. Minden 4. válaszadó (25%) a weboldalon osztja meg a véleményét, 20% a Facebookon – a metszet csak 4% (azaz aki mindkét platformon folytat eszmecserét). Ebből azt vontuk le, hogy inkább csak követitek az eseményeket, a véleményeiteket pedig inkább nem osztjátok meg.

Mennyire vagy elégedett az ESC Hungary híreinek mennyiségével és minőségével?

A hírek mennyiségére nem panaszkodtatok – 10-ből 8 kitöltő elégedett volt velük, mindössze 2% jelezte, hogy szerinte túl sok hírt közlünk. 15% vélekedett úgy, hogy kevés hír található meg a portálon, azaz kissé fel kellene pörgetni az eseményeket. Ha összevetettem az esetleges kapcsolatot a hírolvasási gyakoriság és a hírek mennyisége között, akkor nem tapasztaltam különösebb összefüggést. Nagyjából azonos arányban tartottátok kevésnek, elégnek és soknak a híreket.
Ha nem a mennyiséget, hanem a minőséget elemezzük, akkor még jobb a helyzet: 10-ből 9-en vélitek úgy, hogy megfelelő minőségű híreket közlünk. Ennek az eredménynek nagyon örülünk és köszönjük szépen a megerősítést! A fennmaradó közel 10% szerint vagy túl bulvárosak vagy túl szárazak a híreink.

Melyik területen lenne a legfontosabb, hogy fejlődjünk?

Az elmúlt néhány évben megszaporodtak az Facebook élővideók, valamint a helyszíni videóinterjúk is, viszont a prioritás a ti kezetekben van, azaz elmondhattátok, hogy mit szeretnék a közeljövőben, milyen irányba fejlődjön tovább az oldal. Szinte kivétel nélkül mindenki megjelölt egy olyan területet, ami kapcsán valamiféle fejlesztést várna el.


A top3 területet alig néhány százalék választja el egymástól, ezeket követelitek tőlünk:

  1. Több hírt! (26%)
  2. Több interjút! (22%)
  3. Több vélemény blogot! (21%)

Szintén sokan jelöltétek meg (20%), hogy aktívabbak kellene, hogy legyünk Facebookon (mind a bejegyzéseket (14%), mind az élő bejelentkezéseket (6%) tekintve). 4% szeretné azt is, ha több Instagram-fotót tennénk közzé. Megfogadjuk ezeket a tanácsokat és ennek megfelelően fogjuk az oldalt továbbfejleszteni. Köszönjük a javaslatokat!

Így rajongunk!

Az utóbbi évek sikereinek egyik hozadéka, hogy nőtt a magyar Eurovíziós-rajongói kör és megalakulhatott több rajongói csoport és oldal is. A cikk záró részében ezzel kapcsolatos elemzést olvashattok.

Tagja vagy-e valamilyen Eurovíziós rajongói klubnak?
Szerinted van szükség Eurovíziós rajongói klubokra?

Minden 5. kitöltő (19%) tagja valamilyen Eurovíziós rajongói klubnak. 61% bár nem csatlakozott még ilyen csoporthoz, de vagy követi az eseményeiket vagy legalábbis hallott már róluk. 10-ből 2 ember pedig nem is ismer ilyen klubot.
Habár a legtöbben nem tagjai semmilyen rajongói klubnak sem, mégis 95% szerint igenis szükség van ezekre a formációkra – 54% szerint határozottan szükség van rájuk, 41% szerint szükség van, de ő nem fog ilyen klubtagságit „kiváltani”. Ez megerősíti azt a gondolatunkat is, hogy a magyar rajongók nem szívesen csoportosulnak, inkább a saját kis világukban hódolnak az Eurovízióért.

Hogyan rajongsz az Eurovízióért a Facebookon?
Mennyire veszel részt aktívan az Eurovízióval kapcsolatos történésekben?

A kitöltők többsége (közel 70%) nyilvános csoportot követ a Facebookon, 20% nagyobb létszámú, de zárt csoportot és 11% van privát csoportban szintén Eurovízió-fan ismerőseivel.
Természetesen nem csak online, hanem offline módon is lehet rajongani: például programok látogatásával. Itt nem feltétlen egy élő Dal-nézésre vagy egy tel aviv-i kiruccanásra kell gondolni, hanem akár egy rajongói találkozóra.
10-ből 1 ember szokott rendezvényekre járni, 34% csak online van jelen és megosztja másokkal a véleményét, a többség azonban „passzív rajongó” (57%), azaz csak mint megfigyelő van jelen a cyber-térben, de nem tárja gondolatait mások elé.

Hozzászólások
Ugrás