ESC Hungary

Blog

Eurovízió 2017 – Az elődöntős eredmények értékelése

frissítve: a magyar zsűri tagjainak értékelésével (20:20)

 

Pár nappal ezelőtt Portugália győzelmével ért véget a 2017-es Eurovíziós Dalfesztivál, ezzel pedig hivatalosan is elérkezett a PED, azaz az Eurovízió utáni depresszió időszaka (PED – Post Eurovision Depression). Ez egy nehéz időszak, de a jövő évi versennyel kapcsolatban sok terve van az ESCHungary-nak, ami talán gyógyszerként hathat…

Tavaly óta nem vonják össze a zsűri és a közönség kedvenceit, hanem mindkét oldal kioszthatja a legendás 1-8, 10 és 12 pontot – ezzel is növelve az izgalmakat. Nem múlhat úgy el a 2017-es Eurovíziós év, hogy ne értékelnénk az eredményeket, nem spekulálnánk, vagy nem próbálnánk meg következtetéseket levonni. Kétrészes cikksorozatunkban az elődöntők valamint a döntő értékelését és elemzését tűrtük ki célul, következzen most az elődöntők áttekintése.

 

A 2017-es versenyen 36 ország mérettetett meg a 2 elődöntő valamelyikében, miután áprilisban visszalépett Oroszország – mindkét elődöntőre 18-18 versenyző jutott, közülük 10-10 jutott be a döntőbe.

1. elődöntő (szürkével jelölve az adott pontozók szerinti továbbjutók):

*zs: zsűri, k=közönség

RÖVIDEN:

A zsűri Belgium és Lengyelország helyett Csehországot és Grúziát szerette volna a döntőben látni, míg a közönség Ausztrália helyett Finnországot.

BŐVEBBEN:

Amint az leolvasható, Portugália mind a zsűrinél, mind a közönségnél első helyen végzett, bár előbbinél 34, utóbbinál mindössze 17 pont fölénnyel. A moldáv Sunstroke Project és a svéd Robin Bengtsson dala mindkettejük szívét elnyerte: előbbit a közönség a 2. helyre, a zsűri a 4. helyre tette, míg utóbbit ugyanebben a sorrendben 3. és 4. helyre.

Belgium esetén már nem volt ennyire nagy az egyetértés, mutatja mindezt a 10 helynyi különbség: a zsűrinél mindössze a 13. helyre futott be, azonban a közönség bronzérme miatt összességében épp csak lecsúszott a dobogóról (4. lett) Blanche. Ciprus hasonlóan járt, bár őket mind a szakmai zsűri (10. hely), mind a közönség (5. hely) bejuttatta.

Az első elődöntő legnagyobb differenciáját mégis Ausztrália hozta, akit a zsűri a 2. helyre, míg a közönség a 15. helyre (!) tett. Vajon mi lehetett ennek az óriási, 13 helyes különbségnek az oka?

Örményországot és Azerbajdzsánt hasonlóan értékelték, mindkét fél listáján bejutott, Lengyelország azonban a közönségnek köszönheti, hogy végül a döntőbe került, ők ugyanis a 6. helyre repítették, míg a zsűri mindössze a 11. -re. A görög Demy beton biztosan a 9. helyet foglalta el mindkét oldalon, végül a 10. helyen jutott tovább az összesítésben.

Legnagyobb eltérések a zsűri és a közönség értékelése között az 1. elődöntőben:

  • Belgium – 10 hely (zs: 13., k: 3.)
  • Csehország – 11 hely (zs: 7., k: 18.)
  • Ausztrália – 13 hely (zs: 2., k: 15.)

Az 1. elődöntő legnagyobb vesztese legtöbbünk szerint Norma John Blackbird-je volt (Finnország), aki bár gyönyörű dallal és színpadképpel érkezett Kijevbe, mégsem sikerült továbbjutnia. Igaz, a közönség szerint befért volna a top 10-be, de a zsűri szerint nem.

 

Összehasonlítottam, hogy az egyes országok zsűrijei és szavazóközönsége között átlagosan mekkora eltérések voltak megfigyelhetőek a dalok helyezését illetően.

A legnagyobb nézeteltérések:

  • Szlovénia (átlagosan 5,2 hely),
  • Spanyolország (átlagosan 6 hely), és
  • Moldova (átlagosan 6 hely)

míg a legkisebbek:

  • Örményország (átlagosan 2,6 hely),
  • Ciprus (átlagosan 3 hely)
  • Grúzia (átlagosan 3 hely)
  • Finnország (átlagosan 3 hely)

Kíváncsi voltam arra is, hogy vajon melyek voltak azok a dalok, amik a legnagyobb feszültséget és a legnagyobb differenciákat okozták a zsűri és a közönség között:

  • Grúzia dala (átlagosan 5,6 hely)
  • Montenegró dala (átlagosan 5,7 hely)
  • Csehország dala (átlagosan 5,8 hely)
  • Ausztrália dala (átlagosan 6,5 hely)

És amelyek a legkevesebb eltérést okozták, azaz hellyel-közel megegyezett a zsűri és a közönség véleménye:

  • Portugália dala (átlagosan 2 hely)
  • Albánia dala (átlagosan 2 hely)
  • Izland dala (átlagosan 2,8 hely)
  • Lettország (átlagosan 3,1 hely)

Az 1. elődöntőben a legnagyobb nézeteltérést az olasz zsűri és közönség között találtam az azeri dalt illetően. Az olasz zsűri értékelése szerint az azeri dalnak az 1. helyen, míg az olasz közönség szerint az 17. helyen kellett volna végeznie – ez 16 helynyi különbség.

 

2. elődöntő (szürkével jelölve az adott pontozók szerinti továbbjutók):

RÖVIDEN:

A zsűri Máltát és Szerbiát szerette volna Románia és Horvátország helyett, míg a közönség Észtországot és Svájcot Ausztria és Dánia helyett.

BŐVEBBEN:

Bulgária mindkettejük listáján az élen végzett, a zsűrinél 199, a közönségnél 165 ponttal. Annyira büszke vagyok, hogy a következő ország amit értékelek az a Magyarország, amely a 2. elődöntőből 2. helyen jutott tovább. Habár Jocit a zsűri a 7. helyre tette, a közönség nagyon megkedvelte és a 2. helyre hozta fel. Fontos kiemelni, hogy mindkettejük szerint továbbjutott Magyarország, egyedül a helyezésen vitatkozott a két fél.

Érdekes, hogy Izrael úgy jutott tovább 3. helyen, hogy a közönség a 4., a zsűri pedig a 6. helyre tette – ez a kombinált pontozás varázsa 🙂 Hollandiát az ítészek a 2., míg a nagyérdemű a 9. helyre tette – ezzel egy 7 helyes differenciát okozva. Akárhogy is, az ESC Hungary csapatát a lányok lenyűgözték csodálatos hangjukkal. Norvégia esetén 5 hely volt a különbség a két pontozótábla között (zs: 3., k: 8.).

Amíg az első elődöntőben Ausztrália volt a fekete bárány, addig ebben az elődöntőben többen is. Románia nagyon vegyes fogadtatásban részesült, hiszen a zsűri a 15. helyre, a közönség pedig a 3. helyre tette, ezzel pedig 12-es eltérést okozva a helyezés tekintetében. Ausztria szintúgy: előbbi a 4., utóbbi a 14. helyre várta, itt azonban „csak” 10 helynyi különbség figyelhető meg.

Számunkra nagyon furcsa volt látni, hogy Horvátország nem a zsűrinek, hanem a közönségnek köszönheti továbbjutását: előbbi a 13. utóbbi az 5. helyre szavazta. Fehéroroszország nem kavart különösebben nagy port, az ítészek a 9., a közönség a 7. helyre tette őket.

A másik óriási, 11 helyezésbeli eltérés Dánia esetében volt, akit a zsűri jóra (5.), míg a közönség nagyon rosszra (16.) értékelt.

Legnagyobb eltérések a zsűri és a közönség értékelése között a 2. elődöntőben:

  • Ausztria – 10 hely (zs: 4., k: 14.)
  • Észtország – 11 hely (zs: 17., k: 6.)
  • Dánia – 11 hely (zs: 5., k: 16.)
  • Románia – 12 hely (zs: 15., k: 3.)

Az 2. elődöntő legnagyobb vesztese szerintünk Észtország volt. Laura és Koit Verona című dala sokunk kedvence volt, ám az elődöntőn több olyan hiba is becsúszott a produkcióba (kameraképek, mikrofonhiba), amik miatt csökkent a produkció értéke (bár a közönségnél így is a 6. helyre futott be, a zsűri pedig az előző esti produkciót pontozta, és San Marino után a második legrosszabb helyre sorolta).

Összehasonlítottam, hogy az egyes országok zsűrijei és szavazóközönsége között átlagosan mekkora eltérések voltak megfigyelhetőek a dalok helyezését illetően.

A legnagyobb nézeteltérések:

  • Németországban (átlagosan 5,7 hely),
  • Franciaországban (átlagosan 5,8 hely) és
  • San Marinóban (átlagosan 6,3 hely) voltak,

míg a legkisebbek:

  • Dániában (átlagosan 3,22 hely),
  • Romániában (átlagosan 3,7 hely) és
  • Ukrajnában (átlagosan 3,8 hely) voltak.

Kíváncsi voltam arra is, hogy vajon melyek voltak azok a dalok, amik a legnagyobb feszültséget és a legnagyobb differenciákat okozták a zsűri és a közönség között:

  • Magyarország dala (átlagosan 6,1 hely)
  • Szerbia dala (átlagosan 6,4 hely)
  • Málta dala (átlagosan 6,8 hely)
  • Dánia dala (átlagosan 6,6 hely)
  • Románia dala (átlagosan 9 hely)

És amelyek a legkevesebb eltérést okozták, azaz hellyel-közel megegyezett a zsűri és a közönség véleménye:

  • Bulgária dala (átlagosan 1,2 hely)
  • San Marino dala (átlagosan 1,5 hely)
  • Írország dala (átlagosan 3,5 hely)
  • Fehéroroszország dala (átlagosan 3,7 hely)

A 2. elődöntőben a legnagyobb nézeteltérést mégis az ír zsűri és közönség között találtam a litván dalt illetően. Az ír  zsűri értékelése szerint a litván dalnak a 16. helyen, míg az ír közönség szerint az 1. helyen kellett volna végeznie – ez 15 helynyi különbség.

A 2. elődöntős magyar eredmények:

A magyar dal ezeket a pontokat KAPTA a zsűritől:

  • 12 pont: Szerbia, Izrael
  • 10 pont: Horvátország
  • 7 pont: Ukrajna
  • 5 pont: Macedónia, Svájc
  • 3 pont: San Marino, Dánia, Ausztria
  • 2 pont: Litvánia, Észtország, Norvégia

ÖSSZESEN: 66 pont

A magyar dal ezeket a pontokat KAPTA a közönségtől:

  • 12 pont: Románia, Szerbia, Horvátország, Ausztria
  • 10 pont: Hollandia, Fehéroroszország, San Marino, Németország
  • 8 pont: Bulgária, Észtország, Svájc
  • 7 pont: Franciaország, Izrael
  • 6 pont: Macedónia, Málta, Ukrajna, Írország, Norvégia
  • 5 pont: Litvánia
  • 4 pont: Dánia

ÖSSZESEN: 165 pont

Érdekesség: mindegyik résztvevő ország közönsége adott pontot a magyar dalnak, Dánia a legkevesebbet (4 pont). Joci átlagosan 8,25 pontot kapott az országoktól.

 

A magyar zsűri ezeket a pontokat ADTA:

  • 12 pont: Bulgária
  • 10 pont: Hollandia
  • 8 pont: Ausztria
  • 7 pont: Norvégia
  • 6 pont: Dánia
  • 5 pont: Írország
  • 4 pont: Szerbia
  • 3 pont: Fehéroroszország
  • 2 pont: Macedónia
  • 1 pont: Izrael

A magyar közönség ezeket a pontokat ADTA:

  • 12 pont: Bulgária
  • 10 pont: Horvátország
  • 8 pont: Izrael
  • 7 pont: Románia
  • 6 pont: Hollandia
  • 5 pont: Norvégia
  • 4 pont: Észtország
  • 3 pont: Ausztria
  • 2 pont: Fehéroroszország
  • 1 pont: Svájc

 

A legnagyobb eltérések a magyar zsűri és a közönség ízlése között:

  • Észtország – 9 hely (zs: 16., k: 7.)
  • Dánia – 9 hely (zs: 5., k: 14.)
  • Szerbia – 9 hely (zs: 7., k: 16.)
  • Horvátország – 12 hely (zs: 14., k: 2.)
  • Románia – 13 hely (zs: 17., k: 4.)

 

 

Így szavazott a magyar zsűri a 2. elődöntőben:

Zöld színnel azokat az országokat jelöltem, amelyeket illetően a magyar zsűrin belül nagy volt az egyetértés, illetve pirossal azokat, amelyek esetén nagy eltérést figyeltem meg. (A számítás alapja: minden ország esetén a legjobb és legrosszabb zsűritag helyezés közti különbséget, azaz a terjedelmet számítottam ki.)

 

Néhány ismerős név a nemzeti zsűrikből:

  • Albánia: Olta Boka (2008)
  • Ausztria: Zoë Straub (2016)
  • Észtország: Getter Jaani (2011)
  • Finnország: Virve Rosti (Vicky) (1987)
  • Németország: Nicole Seibert (1982)
  • Izrael: Tal Sondak (2001)
  • Magyarország: Molnár Ferenc Caramel (A Dal 2012), Király Viktor (A Dal 2012, 2014), Zsédenyi Adrienn Zséda (A Cotton Club Singers tagjaként, NF 1997)
  • Málta: Chiara (1998, 2005, 2009)
  • Moldova: Nelly Ciobanu (2009)
  • Hollandia: Matthijs van Duijvenbode (A Douwe Bob csapat tagja, 2016)
  • Norvégia: Anne Karine Strøm (1974, 1976)
  • Lengyelország: Magdalena Tul (2011)
  • Románia: Luminitha Anghel (2005), Mihai Traistariu (2006), Paule Seling (2010, 2014), Cezar (2013)
  • Szlovénia: Darja Švajger (1995, 1999)
  • Spanyolország: David Civera (2001)
  • Svájc: Daniela Simons (1986), Michael Von der Heide (2010)
  • Svédország: Wiktoria (Melodifestivalen 2016, 2017), Andreas Johnson (Melodifestivalen 2006, 2007, 2008, 2010, 2012, 2015)

 

A döntő eredményeinek elemzése a hét végén érkezik!

Forrás: eurovision.tv, eurovisionworld.com

About Author

Comments
ESC Hungary

2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát!
Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2024

Lépj velünk kapcsolatba!

info[kukac]eschungary[pont]hu

A hobbi költségein kezd túlmutatni az ESC Hungary üzemeltetése, ezért kérünk téged, hogy az Eurovíziós szezon alatti zavartalan működés érdekében támogass minket!

Bővebben itt!

2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát! Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2024

To Top