ESC Hungary

Blog

A Nagy Eurovíziós kérdőív eredményeinek elemzése [1. rész]

Mint bizonyára tudjátok, idén ősszel egy Nagy Eurovíziós kKérdőívet indítottunk útjára. Ebben mindenféle téma előkerült, ami az Eurovízióval és a magyar részvétellel kapcsolatos: A Dal minősége, jelenlegi szabályai, a továbbjutók és a győztes kiválasztása. Szóba jöttek még a nézési és a rajongási szokások is, valamint arra is kitértünk, hogy hogyan látjátok az ESC Hungary jelenét, milyen fejlesztéseknek örülnétek leginkább. Az eredményekről egy kétrészes cikksorozat készült.

A Dal adásmenete, a továbbjutók és a győztes meghatározása

Kérdőívünk első része a magyar „nemzeti válogatóval”, azaz A Dallal kapcsolatban tartalmazott kérdéseket. Azért teszem idézőjelbe, mert egyre inkább úgy tűnt az elmúlt néhány évben, mintha szeretnék a műsor szervezői függetleníteni az Eurovíziótól a versenyt és inkább egy könnyűzenei vetélkedővé alakítanák át. Persze a győztes továbbra is a nagy versenyre megy majd ki Magyarországot képviselni, de mintha ez a fókusz manapság már kimondva sem lenne meg.

Kérdés: Milyen lenne szerinted a tökéletes selejtezős rendszer a 2019-es Dalban?

Elsőként szerettük volna megtudni, hogy nektek mennyire tetszik a jelenlegi A Dal szerkezete: 3 válogató, 2 elődöntő és 1 döntő a legvégén. Minden harmadik kitöltő szerint minden maradjon úgy, ahogy jelenleg van, nincs szükség változtatásra – legalábbis ami a struktúrát jelenti. Kicsivel több, mint a válaszadók fele szerint az egyik legnépszerűbb nemzeti válogatót, a svéd Melodifestivalent kellene itthon is alapul van. Szükség lenne elődöntőkre, vigaszágas fordulóra és egy döntőre a végén. Ez a kérdés nem vonatkozott a pontozási rendszer átvételére is, kizárólag az adásfolyamra. Azonban a pontozással kapcsolatos véleményekre, élményekre sem kell már sokat várnotok…

A Dal adásmenete

Kérdés: Milyen módon fejezze ki véleményét a zsűri az előválogatók során?

Ezt követően a pontozással, valamint a továbbjutók, illetve a végső nyertes kiválasztásával kapcsolatos véleményeitekre is nagyon kíváncsiak voltunk, így egy sor ilyen jellegű kérdést is feltettünk.
A tekintetben, hogy a zsűri a jelenlegi módon fejezze ki véleményét, azaz szóban értékeljen és pontozzon is az előadás után, egyetértésre talált a kitöltők körében (közel kétharmad egyetértett a mostani módszerrel). Minden harmadik kitöltő jobban díjazná, ha csak szóban értékelnének a zsűri tagjai, de pontokat nem osztanának és mindössze 12% vélte úgy, hogy csak pontozzon, de nem vagyunk kíváncsiak a szakértői véleményükre.

A Dal zsűrijének ereje

Kérdés: Hogyan dőljön el, hogy kik jutnak tovább a válogatókból és az elődöntőkből?

A válogatokból és az elődöntőkből való továbbjutás rendszerében jelentős átalakítások mennének végbe, ha rátok lenne bízva. 10 emberből 9 úgy vélte, hogy a közönségnek sokkal nagyobb erőt kellene a kezébe adni: közel 60% válaszolta, hogy 50-50%-ban szólhasson bele a közönség és a zsűri. 17% elég markáns módon csak a közönségre bízná a továbbjutók sorsát, míg másik 17% szerint legalább a továbbjutók többségét a közönségre kellene bízni. Mindössze 6% gondolta azt, hogy a jelenlegi rendszer jól működik és a zsűri kezében kell, hogy maradjon a többségi jog.

A továbbjutók sorsa

Kérdés: Hogyan válasszák ki a 2019-es A Dal nyertesét, aki hazánkat képviselné Tel-Avivban?

A végső győztes kiválasztásában már nem volt ennyire nagy az egyetértés: 58% úgy vélte, hogy a közönség és a zsűri is 50-50%-ban hozza ki a végső győztest, minden negyedik kitöltő (közel 25%) szerint ez a jelenlegi rendszer működőképes és ezért megtartaná. 10% csak a közönségre bízná a Magyarországot képviselő produkció kiválasztását. Az azért elmondható, hogy a jelenlegi rendszerrel nem sok értenek egyet, változásra lenne igény.

A Dal erősségei és fejlesztendő területei

A pontokon és az adás szerkezetén kívül a Dal minőségét is szerettük volna megismerni a ti szemszögötökből. Itt több nyitott kérdést is hagytunk, ahova kifejthettétek a véleményeiteket – ezt a kitöltők több, mint fele meg is tette. Nagyon hálásak vagyunk, hogy ilyen sokan leírtátok, amit gondoltok – ezekből szemezgettem néhányat.

A dal pozitívumai, erősségei

  • Ösztönzően hat a magyar könnyűzenei iparra, egyfajta minőséget közvetít.
  • Változatos, új műfajokat lehet megismerni a műsornak köszönhetően.
  • Eddig még nem ismert tehetségek is lehetőséget kapnak a szereplésre.
  • Előnyös a többfordulós rendszer, mert így észrevehető, hogy melyik az a dal, amelyik sokadjára is megállja a helyét, ami még többedjére is érdekes.
  • A szakmai háttér jelentléte emeli a műsor színvonalát.
  • A közönség beleszólási lehetősége a továbbjutók, valamint a nyertes kilétében.
  • A többségében magyar nyelvű (anyanyelvi) dalok jelenléte más országok válogatóihoz képest.
  • Profi a műsorszervezés, nincs amatőr hatása, mint néhány ország esetében.

A dal fejlesztendő területei

  • Változtatni kellene a továbbjutási rendszeren, méghozzá a közönség erejének növelésével.
  • Sokkal szórakoztatóbbá kellene tenni a versenyt (hasonlóvá, mint a Melodifestivalen esetén).
  • Nagyobb rendezvénnyé lenne érdemes átalakítani a Dal-t, a döntőt akár egy arénában is meg lehetne tartani. Jobb lenne, ha több sztárvendég lenne jelen a versenyen, illetve nagyobb hangsúlyt fektetnének a látványvilágra. (ezt nagyon sokan emelték ki – a szerk.)
  • A döntőben a zsűrinek már csak véleményezési joga legyen, de a döntés teljes mértékben a közönség kezében legyen.
  • A zsűri tagjait le kellene cserélni és inkább a fiatalabb korosztályból kellene a tagjait kiválasztani, akiknek az ízlése közelebb áll a versenyzők dalaihoz. (szintén sokan említették – a szerk.)
  • Nem eléggé az Eurovízióra koncentrál a verseny. Többször kellene hangsúlyozni (és nem csak a döntőben), hogy a végső cél az adott évi Eurovíziós Dalfesztiválra való kijutás.
  • Érdemes lenne a kiválasztott 30 dalon kívüli pályázók dalait is megismerni, esetleg a közönséget is bevonni az előválogatás folyamatába.

A Dal, mint magyar nemzeti válogató helye az Eurovíziós válogatók világában

Kérdés: Más országok nemzeti válogatóihoz képest milyen a minősége a Dalnak? Mennyire érthető és igazságos a Dal 2019 szabályzata?

Összességében elmondható, hogy a kitöltők javarésze szerint A Dal nem rosszabb más válogatoktól. 53%-ban úgy láttátok, hogy más országok nemzeti válogatóihoz képest A Dal hasonló minőségű. 22% úgy vélte, hogy vagy jobb a magyar vagy az a legjobb. Voltak persze, akik kevésbé álltak ilyen pozitívan a versenyhez: minden 6. válaszoló szerint a válogatónk gyengébb más országokétól.

Ha már válogatók: a 2019-es A Dal szabályzata a többség szerint (közel 90%) könnyen értelmezhető – abban már volt ellentétes vélemény, hogy ez mennyire igazságos vagy sem.
Az elmúlt években eléggé átalakult az előadói paletta: egyre több és több ismeretlen vagy legalábbis kevésbé ismert előadót választ be a műsorba a zsűri.

Kérdés: Mit gondolsz a dalban résztvevő előadókról és dalaikról? Mit gondolsz a zsűriről?

Előadók és dalaik: Kíváncsiak voltunk arra is, hogy hogyan látjátok ti a korábbi évek résztvevőit. Ti leginkább átlagosnak tartjátok őket (48%), és ettől kicsit kisebb arányban, 38%-ban azt írtátok, hogy változatosak és dalaik jók.

Zsűri: Ha egyetlen olyan részét kellene a műsornak kiemelni, ami sokunkban nyomott hagyott és az állóvizet is mindig fel tudja kavarni, az nem más, mint a zsűri, A Dal ítészei. Ahogyan ők is adnak hideget-meleget, ők is minden évben megkapják a magukékat (ha nem is annyira szervezett formában, mint az előadók tőlük a dalok végén). 10-ből 9 kitöltő szerint átlagosnak vagy egysikúnak és unalmasnak mondható a magyar dal zsűrije. A 2019-es versenyre két új zsűritagot kaptunk: Zsédát és Frenreisz Károlyt lecserélték Vincze Lillára és Nagy Feróra. Érdekes lesz ezt a kérdést jövőre is feltenni. Talán ez a változtatás pozitív hatással lesz rátok?

Érdekes, hogy akárhogyan is vélekedtetek a zsűriről, a többség szerint szükség van a szóban értékelésre és a pontozásra is. Az arányok persze eltérőek: akik átlagosnak találták, ott háromszor annyian választották ezt az értékelési kombinációt, míg akik szerint egysíkúak és unalmasak, nagyjából hasonló arányban voltak a csak szóbeli értékelésre és a szóbeli+pontozásra voksolók.

Szintén megfigyeltem, hogy akik gyengébb minőségűnek tartják A Dal-t más országok válogatóitól, ott a többség a zsűri szóbeli értékelését preferálta, míg azok akik hasonló minőségűnek vagy jobbnak tituálták kis hazánk műsorát, ők elvárják a szóbeli értékelést és a pontozást is.

A Dal itészei

About Author

Comments
ESC Hungary

2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát!
Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2024

Lépj velünk kapcsolatba!

info[kukac]eschungary[pont]hu

A hobbi költségein kezd túlmutatni az ESC Hungary üzemeltetése, ezért kérünk téged, hogy az Eurovíziós szezon alatti zavartalan működés érdekében támogass minket!

Bővebben itt!

2005 óta kutatjuk az Eurovízió titkát! Az Eurovíziós Dalfesztivál hírei és a magyarországi rajongók fóruma. (c) ESC Hungary 2005-2024

To Top