Az Eurovíziós Dalfesztivált általában 180 millióan szokták nézni évről-évre. Az idei év sem volt kivétel: 183 millióan nézték meg a 3 show-t, ami az olasz Måneskin győzelmével zárult. Az éppen tévét néző lakosság közül 2019-hez képest 4%-kal volt magasabb a nézőszám: 40,5%. A 15-24 éves korosztály még jobb adatot produkált: a nézők 52,8%-a követte az eseményeket. A nagy népszerűség az Eurovízió online felületeinek köszönhető: 50,6 millióan nézték 234 országból a YouTube-on a fesztivál fordulóit, a nézők túlnyomó többsége 18-34 év közötti. A közösségi médiás felületeken (Instagram, Facebook, Twitter, TikTok) 14 millió reakciót váltott ki a közönségből.
Az országonkénti bontásban Izland ismét egészen hihetetlen adatokat közölt: a tévét nézők 99,9%-a izgulta végig a Daði og Gagnamagnið fordulatokban bővelkedő szereplését, akik végül a karantén ellenére a 4. helyen végeztek. A másik, nagy nézettséget hozó ország Finnország volt, 1,4 millió nézővel az épp tévét nézők 81,4%-a szorított delegáltjuknak, a Blind Channel-nek. A házigazda Hollandia 5,4 millió lakosa, a tévét nézők 78,5%-a nézte a fesztivált. 21%-kal többen nézték az idei döntőt, mint Duncan Laurence győzelmét! Olaszország a 2011-es nagy visszatérés óta most váltotta ki a legnagyobb érdeklődést: 4,3 millióan élték át a Måneskin sikerét. Franciaországban 2019-hez képest 15%-kal többen, 5,5 millióan nézték Barbara Pravi produkcióját.
Az Eurovízió főigazgatója, Martin Österdahl elégedetten nyilatkozott a számokról: „Az Eurovíziós Dalfesztivál hatása nagyobb, mint valaha!” Ez mind nézettségi és üzleti siker is.
Az olasz győztes Måneskin „Zitti E Buoni” című döntős produkciója már 68 millió megtekintésnél jár. 12 nap alatt 46 milliószor nézték meg a videót, amivel letörték Loreen rekordját, legtöbbször megnézett eurovíziós produkció a YouTube-on kategóriában. Loreen „Euphoria” című döntős videója 46,7 millió nézővel a második, Måns Zelmerlöw és a „Heroes” 46,1 millióval a harmadik, Netta és a „Toy” 45 millióval a negyedik, és Lordi „Hard Rock Hallelujah” című győztes dala 43,9 millió megtekintéssel az 5. helyen áll jelenleg.
Visszatérve a Måneskin-re, két hónappal a győzelmük után egy 1967-es Bob Gaudio feldolgozásuk, a Beggin‘ áll a 3. helyen Billboard Global 200-as listáján, ami 7 hete szépen kúszik felfelé. Az I Wanna Be Your Slave is jön felfelé, 9 hét alatt a 13. helyet érte el. Győztes daluk, a Zitti E Buoni 9 hét alatt a 22. helyig jutott, jelenleg a 96. helyen állomásozik.
A streaming szolgáltatóknál is szépen muzsikált az Eurovízió győztes olasz dal: a Spotify Viral 50 listáján két nap alatt az első lett, majd két hét alatt a top 7-ből 6 a Måneskin egyik dala volt, egy hónapon belül pedig 3 daluk is bekerült a magyar top 10-be. Persze ne feledkezzünk meg, hogy a Zitti E Buoni sokáig volt a YouTube magyarországi felkapottak listáján a top 10-ben, a MAHASZ single listáján a 15., a MAHASZ stream listáján a 8. helyet érte el. Mindenesetre a Teatro D’lra – Vol. I című albumuk már 400 millió feletti streamelésnél jár.
Maga az Eurovíziós Dalfesztivál döntője már másnap bekerült a magyarországi felkapottak listájára a YouTube-on! Érdemes megnézni újra és újra!
(eurovision.tv, billboard.com, escxtra.com)