ESC Hungary

Napi Eurovízió 2021

Napi Eurovízió 2021: Oroszország

Oroszország eddig 22 alkalommal szerepelt az Eurovízión. Első indulójuk 1994-ben debütált és rögtön a 9. helyen végzett. A szerencsével sosem álltak hadilábon, 4-4 alkalommal végeztek 2. és 3. helyen, 2008-ban pedig Dima Bilannak köszönhetően győzni is tudtak, így 2009-ben Moszkva adott otthont a fesztiválnak. Oroszországban nem alakult ki hagyományos, minden évben megrendezett nemzeti válogató, ráadásul a két nagy orosz műsorszolgáltató felváltva nevez versenyzőt. Az orosz közmédia tavaly belső kiválasztással az ország egyik legkedveltebb együttesének, a Little Bignek szavazott bizalmat, idén azonban nem kapták meg a második esélyt ugyanattól a csatornától, így egy 3 előadóból álló nemzeti döntőt rendeztek, amit végül Manizha (magyar átírásban Manyizsa) nyert meg.

Az énekesnő 1991. július 8-án született Tádzsikisztán fővárosában, ő az első tádzsik származású előadó az Eurovízió történetében. Két hónappal születése után az ország kikiáltotta függetlenségét, így végleg elszakadt a Szovjetúniótól. A kis Manizha 3 éves volt, amikor családja a polgárháború miatt Moszkvába költözött, az énekesnő ma is ott él. Családja nagyon talpraesett emberekből áll, író, újságíró nagypapájának még szobrot is állítottak Khujadban. Üknagymamája egyike volt azoknak a nőknek, akik Tádzsikisztánban a muszlim törvények ellenére elutasították a hijab viselését és elmentek munkát vállalni. A hatóságok emiatt egy időre elvették tőle a gyermekeit, de később visszakapta őket. Manizha orvos édesapja nem támogatta lánya zenei karrierjét, mivel úgy gondolta, hogy ez az életút nem megengedett egy muszlim nőnek. A kislány azonban nem adta fel, és üknagymamája példáján felbuzdulva szembeszállt apja akaratával és folytatta zenei tanulmányait. Tehetsége már nagyon korán megmutatkozott, emiatt a sikerek is egymás után jöttek. 2007-ben a Ru.Kola csapat tagja lett, ezt követően pedig még két együttesben szerepelt, majd Londonba költözött, ahol gospel zenét tanult és szóló karrierbe kezdett. Debütáló albuma a “Manuscript” 2017. februárjában jelent meg. Az ezen található szerzeményeket saját maga írta és a hozzájuk tartozó kis költségvetésű videók elkészítését is önállóan végezte. A klippeket végül az Instagramra töltötte fel, ahol jelenleg 400 ezer követője van. 2018-ban elindította a “Szépség Trauma” flashmobot, ahol a média által kialakított szépségideál ellen kampányolt. Egyik moszkvai koncertje során a színpadon lemosta magáról a sminket, majd a törlőkendőt a nézők elé tartva megkérte őket, hogy kövessék példáját, szeressék magukat és a testüket. Következő évben a nők és gyermekek elleni erőszak ellen emelte fel a hangját, “Mama” című dala is ebben a témában íródott. Nem sokkal később elindított egy ingyenes mobil applikációt, mely vészriasztóval van felszerelve és baj esetén bárki számára elérhető. Az applikáció a legközelebbi óvóhelyek címét is tartalmazza. Manizha az LGBTQ+ közösség mellett a menekültek jogainak támogatásával is foglalkozik, 2020-ban az ENSZ menekültügyi ügynökségének jószolgálati nagykövete lett.

Manizha a “Russan Woman” (Orosz nő) című dalt fogja előadni Rotterdamban. Dalszerzők: Manizha, Ori Avni és Ori Kaplan. Az első elődöntőben harmadik rajtszámmal versenyez Szlovénia után és Svédország előtt. A “Russian Woman” egy feminista himnusz, az orosz nők elmúlt pár száz éves történetét, illetve szenvedését idézi fel. Az orosz nők elképesztő utat tettek meg a parasztháztól a választási jogokig és női vezetők megválasztásáig (a világon az elsők között), a gyári műhelyektől az űrrepülésekig. A dal elején rögtön visszautazunk az 1861-es évekig, amikor az orosz asszonyokat szinte rabszolga módjára dolgoztatták a földeken, a rossz munkakörülmények között gyakran éhesek és betegek voltak. Ezután a világháborús időkbe röpít minket Manizha, ami szintén sok szenvedést hozott számukra, családok szakadtak szét, apák, fiúk, férjek haltak meg a frontokon, de ezek nem törték meg őket, továbbra is erősek maradtak. Az új generációban a nők már új problémákkal találják szemben magukat, mint például a férfi-centrikus társadalom, illetve a nők diszkriminációja a ruházatuk, életvitelük miatt. A mai modernkori Oroszországban az egyik legnagyobb elvárás az orosz nőkkel kapcsolatban az, hogy maradjanak soványak, korán házasodjanak, ne legyenek túl kihívóak, de unalmasak sem. Természetesen nagyon sok nő nem szeretné, ha mások mondanák meg nekik, hogy éljék az életüket, Manizha elsősorban az ő támogatásukra írta dalát. Teljesen mindegy, hogy az orosz nők a mezőkön, gyárakban vagy irodákban dolgoznak, minden esetben elég erősek ahhoz, hogy falakat törjenek át és harcoljanak az elnyomás ellen.

A nemzeti döntő után sokan nem értettek egyet azzal, hogy Manizha fogja képviselni Oroszországot. Elena Drapeko, az Állami Duma Kulturális és Idegenforgalmi Bizottságának alelnöke azt javasolta, hogy tiltsák meg az énekesnő rotterdami fellépését. Szerinte a dalfesztiválnak semmilyen kultúrális értéke nincs, túlpolitizált és LMBT-párti. Az orosz felsőházi Föderációs Tanács elnöke, Valentina Matvijenko a dal szövegét kritizálta, majd a kiválasztási folyamat felülvizsgálatát követelte. Elena Afanasyeva szenátor is kemény szavakkal illette a dalszöveget. Az Orosz Ortodox Nők Uniója nyílt levélben szintén a dal és Manizha előadásának betiltását és lecserélését szorgalmazta. Végül az ügy egészen az Oroszországi Vizsgálati Bizottságig jutott, ahol eljárást indítottak Manizha ellen gyűlöletre, illetve ellenségeskedésre való buzdítás jegyében. A támadások miatt Manizhának a visszalépés is megfordult a fejében, de a rajongói támogatások hatására végül meggondolta magát.

Személyes vélemény: Nem tudom szavakkal leírni, hogy mennyire csalódott voltam, amiért a tavalyi győztesem nem kapta meg az újabb esélyt az orosz közmédiától. Nagyon-nagyon örülnék, ha a jövőben a Little Big eljutna az Eurovízió színpadára, mert ha valaki, akkor ők biztos nagyon jó helyezést tudnának szállítani Oroszországnak. Manizhával szerencsére valamennyire kárpótoltak, mert nekem már elsőre nagyon tetszett a dal, illetve az előadás. Nagyon szeretem az ilyen magabiztos, erős karaktereket, Manizháról messziről lerí, hogy színpadra termett, nem is tudom, hogy láttam-e valaha ennyire magabiztos, talpraesett és szórakoztató előadót az Eurovízión. Úgy olvastam, hogy a nemzeti döntős előadáshoz képest dinamikusabb és pozitívabb színpadképpel készülnek Rotterdamban, remélem ez jól fog elsülni. Én azon kevesek közé tartozom, akiket nem igazán lehet megvenni tradicionális zenével, illetve anyanyelvi énekléssel, de ez a dal szerelem volt első hallásra. Szerintem minden tökéletesen működik benne: jó a dal, üzenet, ének, színpadi jelenlét, színpadkép, a rappelés és a ruha zseniális, a háttérénekesek is nagyon sokat tesznek hozzá az előadáshoz (ha rajtam múlna, én meg is tiltanám a háttérvokalisták színpad mögötti éneklését), szóval semmibe sem tudok belekötni. Nagyon jó ötletnek tartom a pár soros angol rész belecsempészését a dalba, így a többség kommentár nélkül is meg fogja tudni érteni a mondandóját. A fogadóirodáknál továbbjutó helyen van, a döntőben pedig a 15. helyre várják. Úgy érzem a közönség szeretni fogja, a zsűritől viszont kicsit félek, szerintem a rap miatt ők nem lesznek túlságosan elragadtatva tőle. Nálam sajnos nem fért be a Top 10-be, de ettől függetlenül nagyon szeretem és nagyon szurkolok, hogy jó eredményt érjen el, már csak az őt ért támadások miatt is. Pontszám: 10/10. Tippem: Döntő: 12. hely.

(eurovision.tv)

Napi Eurovízió 2021: Oroszország
Comments
Vissza
%d bloggers like this: